Kartong BoomBox (snabb "n" smutsiga begreppet modellering 2D till 3D) (5 / 11 steg)
Steg 4: Pro kartong teknik (hur att få riktigt fina kanter på dina modeller)
Om du vill göra något för industriell Design eller mindre skala, som människor kommer att märka, har jag dock visat ett sätt att skapa ett "knä gemensamt" i kartong genom att försiktigt ta bort en "filé" av korrugerad kortet och en av de yttre skikten.
Kolla nedan:
EXTRA länkar: Och för mer avancerade lederna, (t.ex. rundade hörn, etc.) se fullt serien här.
Tips 1: Fortsätt att bygga upp rutan, en sida i taget. Försök inte alltför lägga alltför många sidor på en gång (som limmet kommer att ställa in för fort, eller ser kladdigt). Om du tittar noga, ser du vilka sidor som jag har tagit bort från vilka sidor av rutan - med hänsyn till inriktningen av den korrugering/fluting:
-Framsida och tillbaka paneler - plain (inte nedskärningar), för presentation.
-Vertikala sidor - ytterkanterna bort.
-Horisontella sidor - hela vägen runt.
Igen, detta är lika mycket om att planera vilka ansikten syns mest och vilka prioriteringar i detta avseende. Visst, första försöket kanske inte perfekt, men det är en bra övning i att lära sig tänka framåt innan du skär materialet - och kommer verkligen träna ditt sinne när du senare försöker saker som CNC fräsning eller svarv arbete.
Tips 2: Om du gör ett misstag, kan du åter värma limmet (försiktigt) med en värmepistol och åter justera gemensamt.
Tips 3: Om du arbetar på en del som du vet kommer att sannolikt att böja (dvs bärande) som handtaget - prova att bygga i vissa förstärkningar med rester av kort, som visas. Gör detta innan du tillämpar den slutliga omgivande remsan av kartong.