Komma igång med en 8051 mikro-controller (10 / 12 steg)
Steg 10: Större projekt: en enkel tärning
OK, i detta sista steg kommer vi använda skärmen som en tärning. En knapp ansluten till en ingång kommer att hjälpa oss att slumpmässigt numrerar.
Slumptal är något konstigt för chip... I det här fallet räknas programmet nummer från 1 till 6 i en (mycket snabb) loop när en knapp är nedtryckt. När knappen släpps, kvar det sista numret på skärmen. På grund av den snabba exekveringshastigheten är det nästan omöjligt att få det nummer vi vill. Tryck på knappen för att bläddra loopen igen... Tryck på Återställ om du vill se "välkomstskärmen" igen.
Ledningarna på skärmen är lika än föregående steg. Vi kommer att lägga en pull-down-knappen på porten P3.5.
Koden och HEX filen bifogas i detta steg.
Hur fungerar det? Först, vi visa ett välkomstmeddelande. Programmet väntar på en låg nivå på P3.5. När denna knapp trycks ner, visar programmet en, två, tre... i en loop, tills knappen släpps. Sedan den senaste nummer stannar på skärmen och programmet väntar igen för ett nytt tryck på knappen P3.5. Så det inte är en riktig slumpgenerator, anta vi bara att användaren inte kan trycka på knappen under det samma beloppet av tid...