Komma igång med en LinkIt - servon (4 / 4 steg)
Steg 4: Förstå koden
#include < Servo.h >
Denna linje är vad berättar arduino IDE som vi kommer att ansluta en servomotor till vår styrelse och därmed måste vi införliva backend koden som går till att skicka rätt signaler till servomotor.
Servo myservo;
void setup() {
myservo.attach(9);
myservo.write(90);
}
Här skapar vi ett Servo-objekt som är i grunden en virtuell version av vår servomotor. Vi kräver detta servo myservo och därmed när vi namn den så med Servo myservo; linje kan vi helt enkelt skriva myservo varje gång vi måste hänvisa till våra servo.
Vi är också att nämna att vi bifogar servo till nåla fast nr 9 i raden myservo.attach(9); . Vi kan ställa vredet på servo position till en vinkel mellan 0 till 360 grader med hjälp av kommandot myservo.write(angle); Vi från början anger detta värde till 90 till att börja med.
void loop() {
Delay(500);
Jag + = 10.
om (jag == 180)
{ i = 0; }
myservo.write(i);
}
Här ger vi servo steg om 10 grader med hjälp av en for-loop som i princip ökar värdet av en godtycklig variabel jag. Här värdet av jag håller att öka från 0 till 180. När värdet nått 180 det orsakar vår om villkor uttalande avrättas och därmed återställs till 0. Detta händer tillsammans med varje ny värde på i ska skicka till servo som en vinkel som servo har att vända sig till. Detta orsakar tillsammans servo att rotera från 0 till 180 och sedan tillbaka till 0.