Koniskt lampor (1 / 4 steg)
Steg 1: Förbereda ett Grundregister
Du ser tre lager: mesh, kanter och armatur.
Mesh lagret innehåller tarvlig trepartshandel mesh. Om du vill göra din egen lampa, är det lager som du ska lägga din mesh på. Din mesh kan dras i nästan alla modellering program och sedan importerades med en stl, dxf eller något av de andra formaten Rhino kan importera. De enda begränsningarna är att nät måste vara koniskt (detta kan säkerställas med hjälp av kommandot TriangulateMesh) och att alla måste normaler punkt i utåt riktning (gör detta genom att använda kommandot UnifyMeshNormals kombinerat med kommandot Dir för att kontrollera normala färdriktning). Också, hålla i minnet att den största triangeln i ditt nät måste vara mindre än storleken på ditt material eller säng storleken på din digitala fab maskin, beroende på vilket som är mindre. När du har skapat din mesh till din belåtenhet se till att det är det enda föremålet mesh i lagret.
Lagrets kanter innehåller rad som beskriver varje kant av maskor som ska sammanfogas med en intilliggande kant. I praktiken innebär detta varje icke-öppen kant i mesh. Dessa linjer kan skapas enkelt med kommandot DupMeshEdge och klicka på kanterna du vill skapa. När du har skapat alla kanter du vill, se till att dessa linjer, och endast dessa linjer, kanter i lagret.
Förutsatt att du, i själva verket gör en lampa, behöver du lite geometri att ansluta formuläret lampa till lampa skugga gängad anslutning. Du kan använda den som jag har modelleras som en guide, men måste du mäta och räkna ut vad som fungerar för dig. När du är klar, placera den polysurface du har skapat armatur i lagret. När skriptet har körts, behöver du också lägga till en disposition i stycke i filen skurna för hand.