Kontroll ditt RC plan med telefonens Acclerometer (10 / 14 steg)
Steg 10: Tilldela Accelerometer Data
Nu får vi till roligt delen, leka med Arduino skiss! Om din skiss inte kompilera se det sista steget i detta instructable.
På denna punkt bör du nu ha din Arduino ansluten ordentligt till din HC-06 och du bör ha Amarino driver nummer till din Arduino via Bluetooth. Dubbelkolla att se till att HC-06 är fortfarande bunden och ladda upp den följande skissen till Arduino. (Bifogas detta steg).
Obs: När du laddar upp skisser till Arduino kommer du behöva koppla från TX och RX för HC-06 från Arduino. Arduinoen kan inte överföras till medan RX och TX är ansluten till något.
Efter uppladdning denna skiss till Arduino öppna seriell bildskärmen. Du bör se tre nummer rörig tillsammans åtskilda av en låda (□). Exempel: [0.01□0.02□□9.21] första två siffrorna är rulle och pitch. Jag inte ens försökte räkna ut vad den tredje var :D. Telefonen får eller får inte liknande detta. För att hitta ut som nummer är rulle och vilka nummer är pitch är för telefonen instruktionerna.
- Ställa in telefonen på en plan yta. Orient din telefon så att kameran/öron talaren är pekar till vänster och mikrofonen pekar till höger. (bild 2).
- Luta vänster sida av telefonen upp (bild 3) (längs Z-axeln, se bild 1 för axel) till 45 grader. Obs vilket nummer ändras drastiskt i följetong monitor. Detta nummer blir din rulle.
- Luta telefonen mot dig (bild 4) (längs X-axeln, se bild 1 för axel) till 45 grader. . Vad ändras drastiskt är pitch. Spela in detta.
Nu när vi vet vilka två serier med siffror är rulle och pitch kan vi gå och ändra koden. Vi kommer att ta en titt på avsnitt 2.
pitch = data [0];
rulle = data [1].
Om du såg tidigare i koden, du kommer att märka att accelerometer data sätts i en array. Matris "data" har tre "spots" kallas "index" för tal, index 0, index 1 och index 2. Nu när du vet vilka siffror representerar pitch och rulle kan du tilldela heltalet "pitch" och "rulla" till rätt nummer i matrisen. Exempel: om tredje uppsättning nummer ändras när din lutande din telefon vänster/höger, som är rulle, då vi skulle ändra koden till detta:
rulle = data [2].
Och det är så enkelt. Om du telefonen liknar min då det första numret blir pitch, den andra siffran kommer att rulla och tredje antal vi vara någon annan aspekt av de tre dimensionerna.