Kontrollera en ledde matrisen (4 / 6 steg)
Steg 4: kod
Innan du lägger upp programmet, den LedControl.h bibliotek måste ner och sätta i katalogen Arduino/bibliotek.
Att slå på en LED, antingen heltal 0 eller 1 behov ska skickas via programvara. Mönstret kan tänka sig ett rutnät, varje LED eller pixel som behöver vara påslagen motsvarar med raden och kolumnen ställa in LED-matris. Alla lysdioder som behöver vara påslagen tilldelas en 1, lysdioder som är avstängda tilldelas en 0. Ovan hittar du mönstrade logiken används för att visa en asterisk.
Kom ihåg, vi arbetar med en kolumn katod matris, så kommer vi att skicka rader data. Om en rad är tänkt som en matris, kan du aktivera R1 genom att skicka den binära logiken:
R1: 10011001
Du kan sedan aktivera rader 2 – 8 genom att skicka följande:
R2: 01011010
R3: 00111100
R4: 11111111
R5: 11111111
R6: 00111100
R7: 01011010
R8: 10011001
Genom att vrida på och av lysdioder i en grid design, kan någon statisk bild göras, inom den matrix upplösning begränsningar. Vad händer om du ville skapa en animering? Det är lättare än du kanske tror, varje bildruta i animeringen måste bara ses som en statisk bild. Ladda upp en funktion med matriser som håller varje bildruta i animeringen, när heter din design kommer att spela. Om du vill diktera bildfrekvensen, placera en delay() efter varje bildruta med värde i millisekunder.
Hämta bifogade exempelkoden och gå till nästa steg för att lära sig att ladda upp till Edison. Programmet visar en statisk bang(!), asterisk (*) och hjärta och en animerad exploderande hjärta.