Kul med Arduino, inget annat behövs, del 2 (2 / 2 steg)
Steg 2:
Detta program skapar en graf över siffrorna rullade på två tärningar. Kopiera/klistra in koden i Arduino IDE, ladda upp den till din Arduino, öppna seriell bildskärmen och ange baudvärde till 115200.
Varje asterisken motsvarar fem rullar av numrera.
********************************************************************
* Filnamn: DiceGraph.ino
*
* Detta program skapar en graf över siffrorna rullade på två tärningar.
* Kopiera och klistra in koden i Arduino IDE, ladda upp den till din
* Arduino, öppna seriell bildskärmen och överföringshastigheten till 115200.
* Varje astrisk representerar antalet fem semlor.
********************************************************************
/ Ackumulatorer att räkna hur många
gånger varje nummer occures.
int ack. avskr [13] {0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0}.
int firsttime = 1; Ange första gången flaggan.
void setup()
{
Serial.BEGIN(115200);
}
void loop()
{
IF(Firsttime==1) / / om första gången genom öglan.
{
Serial.println ("ange valfritt tecken och tryck på Enter för att starta:");
char val = ""; Oanvända karaktär.
While(Serial.available() == 0);
Val = Serial.read(); Få karaktär, bara att starta programmet.
randomSeed(millis()); Utsäde slumptalsgeneratorn,
Firsttime = 0; och tydligt första gången flaggan.
}
int d1=random(1,7); Rulla tärningarna.
int d2=random(1,7);
int dice = d1 + d2;
Ack. avskr [dice] ++; Increment ackumulatorn.
för (int jag = 2; jag < 13; i ++)
{
IF(i<10) / / Skriv ut numren.
{
Serial.Print(""); Utrymme att hålla kolumner linje.
Serial.Print(i);
}
annat
{
Serial.Print(i);
}
Serial.Print ("-");
om (ack. avskr [i] > 4) / / skriva ut en * för varje 5 gånger munber occures.
{
för (int j = 1; j < = ack. avskr [i] / 5; j ++)
{
Serial.Print("*");
}
Serial.println("");
}
annat Serial.println("");
}
Delay(100);
Serial.println("");
Serial.println("");
Serial.println("");
Serial.println("");
}