Kul med PIC församling - Episode 13 (1 / 6 steg)
Steg 1: Grafik LCD-skärmar
Grafiken LCD kommer vi att använda här benämns 12864 LCD. Som 1602 (vilket innebär 16 tecken, 2 rader) innebär 12864 128 x 64 pixlar. Som 1602, displayerna kommer i en mängd olika färger men de vanligaste är vit på en blå bakgrund eller svart på gul bakgrund. 12864 kan fungera som en enkel text display med 4 rader med 16 tecken och, i det här läget, det fungerar nästan identisk med 1604 (16 tecken, 4 rader) LCD-skärmen. Men vi är inte här för bara en annan visning av text, är vi? Vad skiljer 12864 är att du kan sätta den i grafikläge och kontrollera var och en av dessa 8192 pixlar. Det är inte mycket jämfört med den typiska datorskärmen men det kan fortfarande ge mycket roligt för inte mycket pengar. Jag plockade en upp online från en Kina källa för mindre än $8 levereras. Jag köpte också en online från en USA källa för mindre än $11 levereras.
Innan du springa ut och köpa en av dessa moduler du behöver veta att det finns faktiskt en mängd av dem där ute och att de gränssnitt på olika sätt. Några av dem har redan kablar kopplade men de är oftast knutna till en seriellt gränssnitt. Vad vi behöver för detta projekt är en modul som har de 0,1 tum avstånd hål som 1602 LCD-skärmar vi har använt. Inom denna kategori verkar det finnas två varianter som faktiskt använder olika marker och gränssnitt metoder. Den en jag använd för detta projekt visas i bilderna ovan. Lätt synliga skillnaden mellan denna version och den andra versionen är märkning av stift 15 och 16. Här ser vi att pin 15 är märkt som "PSB" vilket betyder "Parallell/seriell buss". Som tillåter oss att välja antingen en parallell eller seriell gränssnitt. PIN 16 används inte. I den andra gemensamma versionen är stift 15 och 16 CS1 CS2 respektive. De används för att välja en av två LCD-gränssnitt chips inuti modulen. Den versionen vi använder här använder ST7920 chip. Nedan som kopior av chip specifikation och LCD-användarhandboken.