La Bougie
Nous tackar simplement transféré ce procédé à une version électronique d'une bougie qui fonctionne avec une Led.
Ett ljus lyser med en flamma på och av med två fingrar.
Vi över bara denna process till en elektronisk version av ett ljus som fungerar med LED.
La Bougie från Studio Objet Augmente på Vimeo.
För att göra detta recept, behöver du bara:
- Och ledde ett motstånd
-En LDR
-Ledare son
-En Arduino Uno
-9V batteri
-En pennhållare
int potar = A1;
int ledde = 11;
int howBright;
int potarValue;
int potarValueMap;
void setup() {
pinMode ledde (, OUTPUT);
pinMode (potar, ingång);
Serial.BEGIN(9600);
}
void loop() {
Lit et karta les valeurs du potentiomètre
potarValue=analogRead(potar);
potarValueMap = karta (potar, 70, 1024, 0, 255);
Allume la ledde proportionnellement avec le potentiomètre
om (potarValue < 750)
{
analogWrite(led,0); Action en
}
annars om ((led,0) & & (potarValue < 650))
{
analogWrite(led,0); åtgärd B
}
om (potarValue > 800)
{
{
howBright = random(128,255); Ändra ljusstyrka till något mellan 128 och 255
analogWrite (led, howBright); Belysa LED med ljusstyrkan plockade
Delay(Random(50,150)); Gör LED verkar flimrar när på en slumpmässig tid
} / / action en
}
Lit et affiche les valeurs dans le seriell moniteur
Serial.Print («potarValue = «);
Serial.Print(potarValue);
Serial.Print («\t»);
Serial.Print («potarValueMap = «);
Serial.println(potarValueMap);
Delay(50);
}