LaserOscope (1 / 7 steg)
Steg 1: Skapa variabeln MotorA i början
(Du kan skapa egna Scratch program här).
På Kano, öppna den Scratchgpio5 versionen av Scratch. I Kano-versionen av Scratch, klicka på variabler (på web versionen Klicka på Data). Klicka på knappen "Gör en variabel" och skriv "MotorA" i textrutan (se bild 1 ovan). Klicka på knappen "OK" och Scratch skapar alla variabler som motorisk kontroll för dig (se bild 2 ovan).
Tredje bilden ovan är Scratch programmet jag skapat för att styra blinkande av en LED. Scratch programmet är ganska enkel:
NÄR DEN GRÖNA FLAGGIKONEN KLICKAS
DISPLAY meddelande: "Tryck upp pil till öka fart, nedpilen för att minska hastigheten, eller mellanslagstangenten för att avsluta."
Ställa in MOTOR A till 0 (Stop motor)
UPPREPA
VÄNTA.01 SEK (Slows bearbetning ner tillräckligt för att visa en knapptryckning i taget)
VISA INSTÄLLNINGEN HASTIGHET AV MOTOR A
OM PIL TRYCKTE UPP
ÖKA VARVTAL AV 1
OM NEDPIL INTRYCKT
MINSKA VARVTAL AV 1
OM VARVTAL ÄR STÖRRE ÄN 100
INSTÄLLDA MOTOR HASTIGHETEN TILL 100
OM VARVTAL ÄR MINDRE ÄN NOLL
STÄLL IN VARVTAL 0
TILLS MELLANSLAG TRYCKS
STÄLL IN VARVTAL 0
AVSLUTA PROGRAMMET