LED tryck spelet Arduino (2 / 4 steg)
Steg 2: Konfigurera din skärbräda
Ställ in din skärbräda som visas. Nedan är en skriva upp om du inte kan se där allt går i bilden.
Första hand en tråd från 5v på Arduino till den positiva sidan av din skärbräda.
Nästa rum en tråd från marken på din Arduino till den negativa sidan av din skärbräda.
Force känsliga motstånd: Anslut ett ben till positiva. För det andra benet, placera det 1 k motståndet och ansluta den till negativa.
Lysdioder: Linje upp din lysdioder i rad på en skärbräda. Jag kommer att lista gruva av färgen som jag använde, och jag kommer att använda som färg senare i koden. Du kan använda olika färger än jag gjorde, och du kan byta färgnamn i koden om du vill, men du inte behöver om du kan komma ihåg vilken som är vilken.
Obs: När du placerar stiften till Arduino, någon färg kan gå till alla stift men koden måste redigeras. Du måste använda stift som har den ~ bredvid nummer, eftersom de tillåter att analog användning av PIN-koden. Vi kommer att använda puls bredd modulering för att ändra ljusstyrkan i våra led beroende trycket, så du måste använda stiften med de ~. Det är nog enklast att använda stift som jag nämner här så att du inte behöver redigera koden.
Röd: Negativa sidan av LED (kortare wire) till marken genom en 180 ohms motstånd. Positiva sidan av LED (längre tråd) till stift 11 Arduino.
Gul 1: Negativ, genom 180 ohms motstånd, till marken. Positiva till pinne 10.
Gul 2: Negativa, genom 180 ohms motstånd, till marken. Positiva till pin 9.
Grön 1: Negativ, genom 180 ohms motstånd, till marken. Positiva till stift 6.
Grön 2: Negativa, genom 180 ohms motstånd, till marken. Positiva till stift 5.
Blå: Negativ, genom 180 ohms motstånd, till marken. Positiva till stift 3.