Lithophanes: 3D utskrift av dina bilder! (4 / 6 steg)
Steg 4: Skivning din modell
Nu har du en fin 3d modell, men du fortfarande behöver för att kunna skriva ut den! Medan de flesta tutorials och verktyg på lithophanes bara visa dig hur man generera STL-filen, hittar du sällan en som förklarar hur man skär modellen.
Här är några mycket viktiga saker att ha i åtanke när skivning din modell:
- Du måste ange utfyllnad till 100% rätlinjiga i 30° vinkel
- Du måste använda den lägsta Lagerhöjd som skrivaren stöder
- Du måste skriva ut som långsamt du kan
- Använda rätt skivning parametrar för en lithophane
- Inte skala modellen
- Valde rätt skivning program!
Först av allt, måste du ställa in utfyllnad till 100%. De flesta av mina första utskrifter hade min standard 20% utfyllnad i dem och de såg aldrig bra tills jag insåg att vissa delar av utskriften hade en honeycomb i dem. Det kommer också att förhindra glödlampor hängande i uppdateringsfunktion för små delar som kan helt förstöra Skriv ut. Jag föreslår att du använder en rätlinjig utfyllnad på 30 °-35°.
Den lägsta Lagerhöjd du använder, desto bättre blir din upplösning. Det kommer också att du kan bestämma hur många nyanser av grått din utskrift kommer att ha. För en 2 mm Z-parametern vid 0.1 mm Lagerhöjd, som är 20 nyanser av grått vilket är ett helt acceptabelt antal. Om du dock använda en Z parameter 5 mm kan du öka din Lagerhöjd 0.2 mm, för att undvika ett onödigt långa utskriftstiden. För Koala tryck kommer jag att använda en 3 mm Z så att vi kan ha mer nyanser av grått på koala är päls.
De flesta av utskriften kommer att vara mycket detaljerad med mycket lite strängpressning, och kommer att orsaka en enorm mängd retractions. För att undvika blobbar glödtrådens hela platsen, eller störning din extrudern på ett överskott av snabb retractions, är det bäst att bromsa utskriftshastigheten så mycket som du kan. Ju långsammare det är, desto mer raffinerad ut kvalitet kommer att vara.
4: e poängen jag nämnde är "Använd rätt skivning parametrar för en Lithophane". Jag vet det är inte mycket konkret, men helt enkelt använda ditt sunda förnuft och gå över de flesta av dina skivning alternativ. Till exempel i Slic3r, det finns en möjlighet att hoppa över uppdatering av signalbesked varje X lager, bör du inaktivera det, i Cura, det finns ett alternativ för hur mycket overlay utfyllnad har med de, du bör sätta den till 0 eftersom du inte vill att övertäckningen mörkare del av en bild, och du inte bryr dig om styvhet av den tryckta delen eftersom det inte kommer att användas i ett mekaniskt system.
Om du vill skala modellen, bara gå tillbaka till föregående steg och ändra värdet i Lithophanes programmet i stället för skalning modellen i programmet, skivning, kommer inte detta sätt, du förlora någon resolution i din utskrift.
Slutligen, och en mycket viktig sak är att välja rätt skivning program. Jag använda brukar Slic3r för allt men när det gäller Lithophanes, jag har att använda Cura eftersom det går mycket snabbare att skära upp modellerna. Jag har använt Slic3r för att skära upp en 50x37mm fyr lithophane och det tog ungefär 30 minuter på en Core i7, medan det tar mindre än 1 minut till segment i Cura. För 100x75mm koala skär Cura det i ca 2 minuter medan Slic3r tog över 5 timmar till skiva 35% av det då jag bara stoppat den. För min 100x130mm baby bild tog det ca 45 minuter att skiva på Slic3r medan det tog 1 minut på Cura. Som ni kan se skillnaden i hastighet är enorm, men jag föredrar fortfarande använder Slic3r när det är möjligt, det beror på storlek och mest på detaljnivån för varje lithophane. Om det finns en massa spikar (detaljer), som Koala bilden blir till exempel, det mycket svårare för skivning än en bild med mer enhetliga områden.
Observera att när med Cura för att skära upp den samma 100x75mm koala med 1000 pixlar, Cura helt enkelt misslyckats att skära något, CuraEngine antingen kraschar eller avbryter skivning operationen efter några sekunder, men Slic3r hade inga problem med det (även om det kan ha tagit dagar att skära upp det). Det är ytterligare ett skäl varför du bör endast använda 1000 pixlar om du verkligen behöver det eftersom du kan sluta med Slic3r och låt den skivning över natten.