Ljusshow i en 3D tryckt modell (2 / 7 steg)
Steg 2: Fiber placering och orientering
Det första steget är att avgöra hur många fibrer till användning och var du vill placera dem i mixer. Efter öppnandet av stl-fil, se till att skala din modell till er slutliga dimensioner, så att du kan börja att visualisera det utrymme som fibrerna tar med tanke på deras diameter.
Det hjälper mycket att generera sfärer på en 3D grid något större än modellen själv, ta sedan bort alla områden som inte är helt inom gränserna för modellen. De återstående inuti modellen, representerar platsen för ändarna av fibrerna.
Jag valde diameter sfärernas vara tre till fyra gånger diametern på de optiska fibrerna, motsvarar storleken på ljuskällor att de ska producera och se till att ingen är för nära ytan av modellen, som skulle göra mycket ljusa fläckar och förstöra det övergripande utseendet.
Spela med rutnät avstånd tills antalet kulor som du köper är rimligt. Jag hade 53 fibrer i en modell vars största dimension var ~ 100 mm, med fibrer av diameter 2 mm.
När du har ett rimligt antal sfärer, dags att besluta hur man mata fibrerna i modellen.
Skapa cylindrar med diameter något större än fibrer själva (jag använde 2.4 mm cylindrar för min 2 mm fibrer), som slutar i mitten av de områden som du har skapat. Orientera dem så det finns ingen överlappning, men att göra dem alla ungefär pekar mot samma ursprung och föreställa sig hur resultatet kommer att se ut i slutändan. Jag hoppas att bilderna jag postade hjälp lite.
Kom ihåg att fibrerna inte är mycket flexibelt, så använd cylindrar och inte böjda rör (eller åtminstone hålla krökning låg), och om sökvägen till fibrer från modell till lysdioderna.
Mejsla ut fiber guider i modellen. Detta görs på objektfliken modifierare efter att välja modell mesh, lägga till en boolesk modifierare och markera "skillnad" drift och fibrerna taget som andra objekt och klicka applicera. Här ändrade objektet kan sedan exporteras som stl, och det är dags att