Med hjälp av Blender att skapa Java3D modeller (3 / 3 steg)
Steg 3: Importera objektet till Java
försök {
XMLDecoder e = nya XMLDecoder (nya BufferedInputStream (nya FileInputStream("c:/HandShape3D.xml"))); ditt namn här
fred = (Shape3D) e.readObject();
e.Close();
} fånga (undantag e) {
e.printStackTrace();
}
ColoringAttributes på = nya ColoringAttributes();
Utseende ap = nya Appearance();
Color3f col = ny Color3f (1.0f, 0.0f, 1.0f);
ColoringAttributes ca = nya ColoringAttributes (col, ColoringAttributes.NICEST);
ap.setColoringAttributes(ca);
fred.setAppearance(ap);
obj.addChild(fred);
sätt in detta i någon 3d kod eller använda hela koden här
import java.io.*;
import java.beans.XMLDecoder;
import java.applet.Applet;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import com.sun.j3d.utils.applet.MainFrame;
import com.sun.j3d.utils.universe.*;
import javax.media.j3d.*;
import javax.vecmath.*;
import java.applet.Applet;
import java.awt.BorderLayout;
import java.awt.Frame;
import com.sun.j3d.utils.applet.MainFrame;
import com.sun.j3d.utils.geometry.ColorCube;
import com.sun.j3d.utils.universe.*;
import com.sun.j3d.utils.behaviors.mouse.*;
import javax.media.j3d.*;
import javax.vecmath.*;
import java.awt.event.*;
import java.util.Enumeration;
allmän klass MouseBehaviorApp utökar Applet {
offentliga BranchGroup createSceneGraph() {
BranchGroup objRoot = ny BranchGroup();
TransformGroup objTransform = ny TransformGroup();
objTransform.setCapability(TransformGroup.ALLOW_TRANSFORM_WRITE);
objTransform.setCapability(TransformGroup.ALLOW_TRANSFORM_READ);
objRoot.addChild(objTransform);
Shape3D fred = null;
försök {
XMLDecoder e = nya XMLDecoder (nya BufferedInputStream (nya FileInputStream("c:/HandShape3D.xml")));
fred = (Shape3D) e.readObject();
e.Close();
} fånga (undantag e) {
e.printStackTrace();
}
ColoringAttributes på = nya ColoringAttributes();
Utseende ap = nya Appearance();
Color3f col = ny Color3f (1.0f, 0.0f, 1.0f);
ColoringAttributes ca = nya ColoringAttributes (col, ColoringAttributes.NICEST);
ap.setColoringAttributes(ca);
fred.setAppearance(ap);
objTransform.addChild(fred);
MouseRotate myMouseRotate = ny MouseRotate();
myMouseRotate.setTransformGroup(objTransform);
myMouseRotate.setSchedulingBounds (nya BoundingSphere());
objRoot.addChild(myMouseRotate);
MouseTranslate myMouseTranslate = ny MouseTranslate();
myMouseTranslate.setTransformGroup(objTransform);
myMouseTranslate.setSchedulingBounds (nya BoundingSphere());
objRoot.addChild(myMouseTranslate);
MouseZoom myMouseZoom = ny MouseZoom();
myMouseZoom.setTransformGroup(objTransform);
myMouseZoom.setSchedulingBounds (nya BoundingSphere());
objRoot.addChild(myMouseZoom);
objRoot.compile();
återvända objRoot;
}
offentliga MouseBehaviorApp() {
setLayout (nya BorderLayout());
Canvas3D canvas3D = ny Canvas3D(SimpleUniverse.getPreferredConfiguration());
lägga till ("Center", canvas3D);
BranchGroup scen = createSceneGraph();
SimpleUniverse simpleU = ny SimpleUniverse(canvas3D);
simpleU.getViewingPlatform().setNominalViewingTransform();
simpleU.addBranchGraph(scene);
}
offentliga statisk void main (String [] args) {
Bildruta = nya stordator (nya MouseBehaviorApp(), 256, 256);
}
}
använda detta för ett komplett program
Tada! Du är klar!
och sedan säger ni "nu vad"?
Jag har ingen aning! Jag lärde mig Java för en månad sedan lol!