Med hjälp av Tweak bearbetning biblioteket (2 / 4 steg)
Steg 2: Lägga till Tweak till dina egna skisser
När du har lagt filen Tweak.pde till din skiss mapp myNumberG.val du kan använda Tweak variabler för saker du vill kunna ändra medan programmet körs. Om din skiss inte är att hitta filen Tweak.pde , bara stänga och öppna din skiss (bearbetning ser ut för andra .pde filer i din skiss mappen när det öppnas).
Det finns för närvarande fyra grundläggande Tweak variabler: TweakFloat myNumberB.val TweakInt );
}
---------------------------- TweakBool
------------------------------
class TweakInt extends TweakParameter{
int origVal;
int val;
int maxVal;
int minVal;
int step;
public TweakInt(String desc, int val, int step, int minVal, int maxVal){
this.val = val;
this.origVal = val;
this.minVal = minVal;
this.maxVal = maxVal;
this.step = step;
this.desc = desc;
tweakParamList.add(this);
tweak_initParamManagerIfNeeded();
}
public TweakInt(String desc, int val, int step){
this(desc, val, step, -Integer.MAX_VALUE, Integer.MAX_VALUE);
}
public TweakInt(String desc, int val){
this(desc, val, 1);
}
boolean supportsX(){
return true;
}
boolean supportsY(){
return false;
}
void incX(){
val += step;
}
void decX(){
val -= step;
}
void incY(){
}
void decY(){
}
int equalToOriginalValue(){
if(val < origVal){
return -1;
}
else{
if(val > origVal){
return +1;
}
else{
return 0;
}
}
}
String valString(){
return ""+val;
}
void keepInBounds(){
if(val > maxVal){
val = maxVal;
}
if(val < minVal){
val = minVal;
}
}
}
------------------------------
och TweakPoint. Dessa kan alla användas som standard Float
--------------------------------
TweakInt myNumberR;
TweakInt myNumberG;
TweakInt myNumberB;
void setup(){
// a hack to hide the Tweak Control Panel:
// (placed before any variables are constructed).
tweak_hasBeenInitialized = true;
myNumberR = new TweakInt("Background Red", 100, 1, 0, 255);
myNumberG = new TweakInt("Background Green", 100, 1, 0, 255);
myNumberB = new TweakInt("Background Blue", 100, 1, 0, 255);
}
void draw(){
background(myNumberR.val, myNumberG.val, myNumberB.val);
}
--------------------------------
Int Boolean och peka typer, bara använda operatorn "nya" att skapa dem och få deras värde via egenskapen "val".
Kanske hjälper ett exempel på denna punkt. Här skapar vi ett antal (typ TweakInt) i installationsmetoden och sedan få sitt värde i draw slingan. Hur många ursprungliga värdet är 100 och dess beskrivning är "Min utbytbara nummer". Vi använder sedan numret till inställningar av rött i den skiss bakgrund.
Du kan också ange gränser för din Tweak variabler. Exemplet ovan fungerar bra men färger bör normalt stanna mellan 0 och 255. I vissa fall att låta en variabel gå out of bounds får göra oväntade saker så låt oss lägga i några gränser till exempel. "1" i den TweakInt instansiering anger stegstorlek (dvs hur snabbt att ändras när du justerar variabeln).
Slutligen Låt oss lägga till alla tre färgkanalerna i vårt exempel.