Medeltida målarbok (7 / 10 steg)
Steg 7: rastrera
1-bitars bitmapp
Slutligen, konvertera bilden till en en Bit bitmapp. Bitmappar är okomprimerade. De representerar en bild som ett rutnät, och färgen är representerade med en viss färginformation eller "bitdjup". Till exempel kan en 8-bitarsbild använder 256 färger. Kom ihåg den gamla Nintendo Entertainment System? Det var 8-bitars. Super Mario och hans vänner skapades i 256 färger. Det är också anledningen till varför länken i THE LEGEND OF ZELDA endast kunde bära 255 Rupies. (255 + siffran noll är 256 möjligheter) Information om hur mycket pengar länk bar var 8-bitars.
På samma sätt använder vi nu vanligtvis 24 bitars färg, som som kan företräda MILJONTALS färger. JPEG-bilder är 24-bitars, men de använder också en form av komprimering för att hålla filstorleken liten. I det här fallet kommer vi konvertera bilden till en 1-bitars bitmapp. Det är perfekt eftersom en bit bara ON eller OFF. Det kan endast användas för att representera två färger - svart och vitt. Det skapar också en fil som tar upp mindre utrymme, medan det fortfarande är extremt hög upplösning. Se till att använda 50% tröskelvärde, och upprätthålla den höga upplösningen. Alla ljusa färger blir vita, och alla mörka färger blir rent svart. Använd inte "gitter" eller "halv-toning", som skulle införa oväntade former i bilden. (Det är en stor effekt för att skapa "trä-cut" stil bilder ändå!)