Millow: 3D fräsning en T-spline kropp med uppfinnaren HSM och Haas CNC Mill (2 / 3 steg)
Steg 2: Verktygsväg i uppfinnaren HSM CAM
Eftersom detta var ett lärande projekt, ville jag vara försiktig med min verktygsbanor, dvs.: spela det säkert.
Därför började jag med två separata adaptiv vägar till grov ut formen. Sedan städade jag upp på utsidan av kudden, följt av contour passerar, och sedan en rad 6 penna banor att slå veck i bäddmadrass, följt av en parallell väg. Som hamnade ser ut så här:
- Adaptiv grov passera med 5/8" bullnose lite, lämnar 0.020" lager
- Adaptiv grov passera med 1/2" boll-slutet lite, lämnar 0.020" lager
- Contour pass med 5/8" bullnose lite, begränsad till yttre bas kant
- Contour pass med 3/8" boll-end bit, begränsad till toppen av den modellen, lämnar 0,005" lager
- Contour pass med 1/4" boll-end bit, begränsat till toppen av modell, lämnar 0.002" lager
- Penna passera med 1/4" boll-end, lämnar 0,003" lager
- Penna passera med 1/4" boll-end, lämnar inga lager
- Penna passera med kort 1/8" boll-end, lämnar 0,015" lager
- Penna passera med lång 1/8" boll-end, lämnar 0,005" lager
- Penna passera med lång 1/8" boll-end, lämnar 0.002" lager
- Penna bana med långa 1/8" boll-end, lämnar inga lager
- Parallell efterbehandling bana med 1/4" boll-end, begränsat till toppen av modell (med 0.1245" offset), 0,010" stepover.
Du kanske har följande frågor:
Varför två grovbearbetning passerar??
I framtiden skulle jag nog eliminera andra grovbearbetning passet. Jag var orolig att bullnose lite skulle lämna massor av material, och att det skulle spänna contouring bitar att rensa bort. I efterhand La det en hel del bearbetningstiden för väldigt lite nytta.
Varför så många penna banor??
Dips i bäddmadrass är djup, så det var faktiskt ganska skillnad gjorts av varje pass, och långsamt lätta i de djupa försänkningar säkerställas att inga verktyg var bruten. (Shout-out till Julie på piren 9 för att rekommendera flera penna sökvägar till tryggt Markera globlinjen stilen!)
Vad är upp med offset på det sista steget?
Med 3D verktygsbanor vill verktyget gå över hela modellen. Med en T-spline-baserade del, det finns inte mycket geometri att välja för att begränsa verktyget, så har du två grundläggande alternativ: begränsa med höjder, eller använda begränsningsram. Jag behövde en begränsningsram på grund av de varierande höjderna av min modell, och Lyckligtvis var jag kunde välja den yttre kantlinjen bäddmadrass. Inom begränsningsram dialogrutan, kan du välja mellan 3 alternativ:
- Verktyget stannar i lådan
- Verktyget mittlinjen kan flytta till kanten av rutan
- Verktyget kan flytta utanför rutan (men inte längre)
Om jag valt #3, skulle verktyget störta till basen på modellen och krasch. #2 fick nära, men skulle lämna en ofullbordad bård runt kanten. Lyckligtvis kan du lägga till en förskjutning, så jag använde #2, men väl gränsen av 0.0005" från radien av verktyget, vilket gör det det bara nästan avsluta gränsen. Du kan se i den sista bilden som det läggs över modellen, men doppar över kanten ganska fint.