Monkey Hunter - blåsa kanoner, 3D-utskrifter och programmering, åh min! (10 / 12 steg)
Steg 10: Simulera den på datorn
Jägaren träffar alltid apan eftersom projektilen och apan genomgår båda samma effekterna av allvar. Tänk på hur situationen skulle lösa om det fanns ingen vikt alls. Apan vill släppa taget om sin gren och skulle bara stanna var han var. Jägaren var att just apan, så kulan, oavsett hur hårt det var blåst så småningom skulle göra det till apan. Nu på allvar. Apan och projektilen skulle både accelerera nedåt med samma belopp i någon viss tid. Så igen, det spelar ingen roll hur hårt du blåsa i pipan (så länge det är tillräckligt svårt att träffa apan innan den träffar marken), projektilen kommer alltid träffa apan.
Det är lite lättare att se detta arbete på datorn. Jag satte ihop denna video, som är en inspelning av en simulering som jag skrev i bearbetning, en grafisk fokuserad programmeringsmiljö, att visa vad som händer. Jag har bifogat koden om du vill leka med den (snäll!).
Jag också sammanställt simuleringen i grunden, en dra och släpp programmeringsmiljö som MIT Media Lab. I början-versionen kan du dra skjutreglagen om du vill ändra allvar och hastighet av projektil att se hur de påverkar simuleringen. Kolla in här.