Mus fälla entropi motor (1 / 10 steg)
Steg 1: Entropi Generation översikt--slumptal varifrån
Många operativsystem upprätthålla en källa till slumpmässiga siffror som kallas en "entropi pool". Dessa nummer är verkligen är slumpmässig, inte pseudo-slumpmässiga. En process tillägnad samla entropi långsamt fyller poolen genom att registrera aktiviteten av maskinvara som är oförutsägbara. Vissa källor är tiden mellan tangenttryckningar, tid och avstånd mellan musrörelser, timing av en hårddisk huvud, och ljud från en mikrofon eller videokamera. All denna verksamhet är blandade och filtreras för att ge ett verkligt slumptal som läggs till entropi poolen för förvaring tills konsumeras av alla program som kräver verkligt slumptal. Den slumpmässiga siffror kan konsumeras och användas direkt från poolen, men detta kan vara slösaktig. Poolen är en begränsad resurs som är långsam att fylla på. Om alla nummer i poolen förbrukas kommer sedan efterföljande begäranden att tvingas stanna och vänta tills entropi samla process fyller poolen. För att bevara den pool bara några siffror kan tas och används som ett frö till en PRNG, kan som sedan kan generera långt fler siffror än entropi poolen ge. Eftersom fröet till PRNG är verkligen är slumpmässig, resulterande sekvensen är nästan omöjlig att skilja från verkligt slumptal (för de flesta).
Efterfrågan på verkligt slumptal på vissa system är större än vad en långsam entropi samla processen kan ge. Detta har lett till utvecklingen av entropi generationens hårdvara för att snabbt skapa verkligt slumptal. Dessa enheter fungerar vanligtvis genom att spela in ljud från thermal, elektriska, eller radiosände källor. Det är inte svårt att bygga en hårdvara entropi generator. Många av dem är ganska enkel, men en jag byggde här, som bygger på en optisk mus och bubblan Julljus, är inte en av dem. Det också är inte snabb, men det ser bra monterad i en server-rack.