Neopixel jätte kärlek Meter hög anfallare Scarf (2 / 3 steg)
Steg 2: Ring att klocka...
Detta har naturligtvis det karneval hijinx byggdes. Jag trodde först jag skulle använda någon form av trycksensor som kunde verkligen känna av effekterna av en hit till knappen. Visst, du kan göra något med en accelerometer eller boll växlar men att skulle få lite mer komplicerat med tanke på detta var för en kväll kul projekt. Dessutom hade jag en verklig vikt/effekt sensor du använder.
Eftersom de flesta carnival spel inte "riggade" wink, wink, jag tror vi kan simulera mekaniken i spelet genom att användaren trycker på en knapp och har mikrokontroller komma med någon form av värde för inverkan.
Slumpmässiga värden skulle fungera och skulle även vara kul att se vad datorn tycker du är värd.
Jag skulle säga igen att detta är en stor nybörjare projekt att ta itu med om du vill lära dig arduino. Få en ingång switch fungerar och räkna ut hur man gör ljus animationer med neopixel remsorna.
Jag använde bara min DIY stora knappen Strömbrytare för input. Aktivera den inre pullup på stift att rädda att lägga till ett yttre motstånd till kretsen. Kolla om din switch inställning fungerar genom att aktivera den inbyggda LED som ett test och titta på seriell bildskärmen för att se om det går hög eller låg när man trycker så du kan justera koden för att möta detta.
Jag använde en Adafruit Flora arduino ombord så jag var försökande till räkna ut hur man använder avbrott för snabbare switch avkänning. Jag fick för långt med att eftersom det tar lite mer avancerad programmering och försöker översätta Stifttilldelningar från få arduino exempel ute att floran var förvirrande.
Jag ville carnival running light displayen går hela tiden. Om du trycker på knappen - swing och tryck på knappen - skulle det slå vikt eller skicka ljuset reser upp skalan.
Du kan titta på slumpgenerator och experiment för att se om du verkligen får en god fördelning av "random" värden eller förvränga det som du vill.
För kodning, började jag med neopixel strandtest koden se till rainbow theater chase ljuseffekten arbetade. Sedan la jag knappens funktion som utlöser klättring skala effekten. Det hänger lite och sedan droppar tillbaka ner.
Mishmash koden är fäst, mod så du kan. Allt är ett pågående arbete.