Nexys3 LED Timer spel (5 / 14 steg)

Steg 5: Finite State Machine specifikationer

Här har vi den grundläggande dispositionen för finite state maskin som kör spelet.

VHD och UCF-filer finns tillgängliga på detta steg.

För att spela spelet som vi skrev det, ladda TimerGameMain.BIT. För redigerbara VHD, använda TimerGameMain.VHD, TimerGameMain.UCF, LoseWordDec.VHD, PlayWordDec.VHD och sseg_Dec.VHD.

Grundläggande beskrivning på nästa steg. Poäng på sista sidan.


1) spelet använder en ändlig tillståndsmaskin. Fyra stater är skyldiga

en) klar: poäng, LED hastighet, och andra variabler får ursprungliga värden.

i) poäng och next_score har angetts till 0, LED_speed och next_LED_speed är inställda på den nivå en hastigheten och ljus lagerstället till första LED.

II) visas ordet "PLAY" som standard på sju segment display. En sekundär knapp låter dig Visa höga poäng på sju segment display.

III) när den primära knappen trycks, övergångar spelet till Play staten.

b) spela stat: ljuset rör sig från LED till LED med en inställda hastigheten.

i) poäng är inställd på next_score. LED_speed ställs in på next_LED_speed

II) ljuset rör sig på den nivå hastigheten.

III) den nuvarande poängen visas på sju segment display. Sekundära knappen låter dig Visa ljusets hastighet.

IV) när den primära knappen trycks, övergångar spelet till kontrollera staten.

c) kontrollera staten: det kontrolleras om ljuset stoppas på rätt LED.

i) ljuset stannar. Spelet upptäcker om ljuset är på rätt LED.

II) Next_score ökas. Next_LED_speed ökas.

III) den nuvarande poängen visas på sju segment display. Sekundära knappen låter dig Visa ljusets hastighet.

IV) när den primära knappen trycks, kommer att staten ändras beroende på ljus plats.

-Om ljuset är på rätt LED, övergångar spelet till Play staten.

-Om ljuset är på fel LED, övergångar spelet till förlora statligt.

d) förlora stat: en lose visas och höga poäng hanteras.

i) aktuell ställning och höga poäng jämförs.

-om nuvarande värdering är högre, hög värdering är inställd på aktuell ställning.

-Om inte, ingenting händer.

II) som standard visas ordet "Förlora" på sju segment display. En sekundär knapp låter dig Visa höga poäng på sju segment display.

III) när den primära knappen trycks, övergångar spelet till klar.

2) Detta är bara en disposition. För mer information om hur spelet funktioner, kan du läsa vhd tillhandahålls. Kommentarer är skrivna för att guida dig genom varje steg.

I nästa avsnitt beskrivs beskrivningen av varje fil.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Fischertechnik LED reaktionstid spel

hur man skapar fischertechnik LED REAKTIONSTID spelJag spelar med olika pedagogiska manipulatives för en levande. (Besök www.weirdrichard.com).En lätt-till-bygga ansökan är LED REAKTIONSTID spel. Den robotic controller (i detta fall datorer hjärnan)...

Arduino två spelare reaktion Timer spel

Hitta hur snabbt dina reflexer använder detta roliga spel som heter "Reaktion Timer" som kan göras enkelt med hjälp av arduino. Huvudsyftet med detta spel är att trycka på en knapp så snart som möjligt när du blir ombedd att göra så. Detta är et...

Bordsskiva LED Timer

Efter att vara knastrade tid mer än ett par gånger, tog jag på mig att göra något som jag kunde ställa snabbt och visuellt kö mig den tid som återstår på avstånd. Baserade på lysdioder som sakta tona ut baserat på hur mycket tid som är kvar (justerba...

Arduino LED Rocker spel!

Detta är en enkel arduino spel, ganska grundläggande men vansinnigt beroendeframkallande. Den är baserad på ett ögonblick utan dröjsmål exempel på Arduino webbplats.För att spela, bara öppna den Serial Monitor, och tryck på knappen när den mellersta...

LED Video spel upplevelse - vänster och höger reaktiva Stereo kanaler (B.A.G.E.L.S.)

DIY av: Bret Rood och Michael Goodman (B.A.M. Laboratories)APOLLO GAMER(B.A.G.E.L.S.)((B.A.M.) A.G.E.L.S.)(Bret och Michael's Awesome Gaming Entertainment belysningssystem)Så du vill krydda upp din spelupplevelse aye?Vi här på B.A.M.! TM laboratorier...

HackerBoxes 0004: Tre femmor replika och 555 Timer experiment

Din timing är perfekt! Denna månad, bygger abonnenter till HackerBoxes en jumbo-sized, fungerande replik av 555 chip från diskreta transistorer. Vi arbetar också med flera experiment utifrån den ärevördiga 555 timer flisa, vilken är den integrerad kr...

LED Pong

Snabb överblick:Jag kallar detta "LED Pong". Jag byggde det från grunden och jag baserat designen på en 1 meter individuellt adresserbara lysdioder och en Arduino Uno. Pong var en av de första video arcade-spel som någonsin gjorts. Det släpptes...

Nio-Shine-Line: LED Timing spelet

Det spela nio-Shine-Line är en enkel ändå underhållande LED timing spel som kräver att spelaren att stoppa ett rörligt ljus på mellersta LED. Under spelets gång ökar hastigheten på lamporna i hela tio roliga nivåer. Om när som helst stoppas ljuset på...

LED tryck spelet Arduino

Detta är den första Arduino projekt som jag har skapat mig. Jag hade en massa lysdioder och en trycksensor, så jag trodde jag skulle göra ett litet spel. Ju hårdare klämma du trycksensor, mer Lysdioderna lyser upp i rad. Om du tänder upp den sista LE...

Smart board-spel

För ett skolprojekt gör jag och en kurskamrat en smart spel. Vi båda gör olika delar av det smarta brädspelet. Jag kommer att göra spelet huvudenheten. Han wil göra något komplicerat minispelen. Spelet är fullt fungerande utan DLC som andra studenten...

Bygga Blinquencer - en lätt kontrolleras slumpmässigt speldosa

Detta Instructable visar dig hur man bygger en Blinquencer - en semi-slumpmässigt optiska melodi generator att använder tre blinkande lysdioder lyser på ett par ljus beroende motstånd att styra tonhöjden för två enkla ljud kretsar att skapa melodiska...

Hemlig knackning upptäcka låda Lock(origional)

Har du någonsin velat ha en egen hemlig stash plats, men du inte vill att det ska vara något som alla vet av? Ja nu kan du! Denna hemlighet slå upptäcka låda Lock gör att du kan ha din egen privata stash plats, och vet ingen!Obs: Gillar, kommentar, o...

Spjällådan Radio/bärbar Radio / Boombox

Hej allaDetta är min första instructable!Jag sluta brukar med massor av saker jag köper över året. Högtalare, radio förstärkare du namn den, jag har det.Så vad gör du om du har alla det bstuff liggandes?Gör en bärbar radio för din verkstad! Eftersom...

Lätt 2$ Radio WalkieTalkie

Detta instructible är en samling av idéer för att göra en mycket låg kostnad walkie talkieIntervallet kan gå 1km baserat på sändaren valet.Walkie talkies är lätt men spolarna om transformatorer, matchande mottagare etc är mycket tråkigt. Främst en an...

Hur man spelar Guitar Hero/rockbandet

Musikspel av Rock Band och Guitar Hero är spel inom sig. Music videospel är en helt ny genre av spel. Att införa tusentals människor varje timme till nya band, sånger och genrer av musik, detta spel är mainstream av videospel idag uppe med Halo, Sims...

USB-spektrofotometer

vad är en spektrofotometer kan du fråga? I grunden är det en enhet som använder olika våglängder av synligt ljus (och ibland även infraröd eller ultraviolett) att samla in data. Ljuset passerar genom ämnet, vilken är oftast i flytande form eller i lö...

LED reaktion Timer

detta projekt är en uppdaterad version av det ursprungliga reaktion timer projektet beskrivs i Len Buckwalter "Elektroniska spel & leksaker kan du bygga" bok. Glödlampor och passiva komponenter ersätts av en mikrokontroller och lysdioder.Ste...

ATTiny85 spel Timer - bli av med det gamla timglaset!

= Vad gjorde jag? =Detta är ett litet projekt som använder ATTiny85 för att göra en enkel "game timer", avsedd att användas med brädspel som efterfrågan tidsinställda visar, som "Rummikub" eller "Scrabble". Aldrig vänta för a...

3 minuters spel Timer

Ovan visas min sista skapade enhet i två olika behållare som som drivs av en USB driva bank (i stället för ett mynt batteri).Jag ville göra en liten intressant timer för att använda med spel som Boggle. Jag hade en Attiny85 Digispark ombord så jag be...