Nybörjare ren Data Tutorial: Grundläggande Synth (2 / 2 steg)
Steg 2: Grundläggande Synth Patch
Det mest grundläggande objektet i en synth patch är "osc ~", detta objekt genererar en sinusvåg. Du kan ange frekvensen av sinus våg av inklusive ett argument som "osc ~ 440"; denna oscillator kommer att generera en sinusvåg med en frekvens av 440Hz. Du kan också skicka frekvensen av osc ~ objektet genom det övre vänster inlopp. Kom ihåg om du vill hitta mer info om något av objekt, högerklicka på objektet och välj "Hjälp".
Därefter skapar en "dac ~" objekt, dac står för digital audio converter. Detta objekt att dirigera ljud från pd till högtalare eller uttaget ljudutgången på din dator. Vänstra inlopp skickar ljud till vänster kanal och höger inlopp skickar det till rätt kanal. Anslut uttaget av osc ~ 440 till öppningarna av dac ~ som visas i den första bilden.
Inget ljud kommer ut ur högtalarna ännu. Detta beror på att vi måste berätta pd att slå på dess digital signalbehandling. Gör detta genom att välja "beräkna ljud" på pd-utökad huvudfönstret (figur 2). Du bör höra en sinuskurva, om du vill att det ska sluta, avmarkera compute ljud.
Sinusvåg utdata från osc ~ har en amplitud av 1 som standard. signaler skickas till dac ~ måste vara mellan -1 och 1 eller de blir klippt och ljud snedvrids. Om vi vill ändra vinst/volymen för signalen måste vi lägga till några fler objekt. Såsom visas i figur 4, skapa en "glida" och "* ~" objekt och ansluta dem så att utdata från osc ~ är multiplicerad med det reglaget. Märka "/ 127" objektet mellan reglaget och * ~. Reglaget objektet utgångar värden mellan 0 och 127, men om vi multiplicera våra sinusvåg med något större än 1 det kommer att snedvridas i dac ~ (gå vidare och prova). Dividera med 127 skalor detta nummer så att det är alltid mellan 0 och 1, nu dra skjutreglaget uppåt och nedåt bör höja och sänka volymen av en sinusvåg. Använda numberbox objekt ("nbx") för att dubbelkolla att allt fungerar korrekt (figur 4).
Nästa bifoga en numberbox ("nbx") till osc vänster inlopp ~ som visas i figur 5 - objektet kommer att modulera frekvensen av osc ~ objektet. Använda kontrollstyrning + e för att växla från redigeringsläget (även Redigera >> Redigera-läge) och klicka och dra numberbox om du vill ändra dess värde. När du får över om ca 30Hz kommer du att höra en lågfrekvent sinus (se till att beräkna ljud kontrolleras!).
I figur har 6 jag inkluderat några ytterligare objekt och kopplade dem till osc vänster inlopp. Dessa objekt kommer att ge våra viktigaste sinusvåg vissa vibrato (vacklande frekvens). Osc ~ 5 objekt utgångar en sinus våg av frekvens 5Hz. Nästa och * ~ ger 5Hz sinusvåg en amplitud på 20. Och slutligen sinusvåg uppvägs av 440 av den + ~ objekt, detta innebär att denna signal kommer ut är en sinusvåg som pendlar mellan numren 420 och 460 en frekvens på 5Hz. När denna signal matas in i en annan osc vänster inlopp ~, det anger frekvensen för det osc ~ till undantaget mellan 420 och 460 Hz vid en frekvens på 5Hz. Detta kallas frekvensmodulering. Ut ur redigeringsläge och använda numberboxes för att ändra den amplitud, ränta och mittfrekvensen för frekvensmodulering att få en bättre förståelse för hur det fungerar.
Jag har bifogat denna korrigeringsfil nedan.