Nybörjarguide till OpenGL: Bygg din egen CAD-program (1 / 14 steg)
Steg 1: Installera OpenGL, SDL och sånt (Visual Studio 2013)
Om du är ny på openGL och SDL, kan installera biblioteken i Visual studio få pissa lite knepigt.
De viktigaste bibliotek jag brukade göra denna ansökan:
1) SDL (viktigaste lib att göra ansökan)
2) jord (att importera och använda bilder i min ansökan lättare)
3) MÄTTNADSKÄNSLA (endast vissa verktyg att göra livet lättare)
F: Varför SDL? Jag trodde vi skulle använda OpenGL...
Svar: OpenGL är helt enkelt en plattformsoberoende standard och API för 2D/3D rendering på datorer monitorn. Å andra sidan är SDL ett plattformsoberoende bibliotek att ge låg nivå tillgång till ljud, tangentbord osv och annan kringutrustning via OpenGL. Med andra ord, är det där att göra livet lättare för oss medan programmering OpenGL apps.
Ladda ner SDL:
1) gå till https://www.libsdl.org/download-2.0.php och hämta "SDL2-devel-2.0.3-VC.zip" Visual C++ utvecklingsbibliotek som visas i (bild 1).
2) packa upp paketet.
Lägga till Visual Studio:
1) skapa ett nytt projekt (bild 2)
2) gå till installerade > andra språk > Visual C++ > Win32, namnge ditt projekt och tryck "Ok" (bild 3)
3) ett nytt fönster öppnas efter några lastning, slå till nästa
4) i nästa fönster, avmarkera "Säkerhetsutveckling (SDL) kontroller" kontrollera "tomt projekt" knappen och slå "Avsluta"(bild 4)
5) när projektet skapas, gå till "Solution Explorer" > högerklicka på ditt namn på projekt >Välj Egenskaper(bild 5).
6) gå till VC ++ kataloger > Klicka på Inkludera kataloger och en "..." kommer att visas, klicka på den och ett nytt fönster öppnas Klicka på ny mappikon och ge sökvägen till dina nedladdade filer "Inkludera" mapp (bild 6), t.ex.:
"C:\Users\Arsh pc\Downloads\SDL2-devel-2.0.3-VC\SDL2-2.0.3\inkluderar"
Gör samma sak för Biblioteket kataloger.
"C:\Users\Arsh pc\Downloads\SDL2-devel-2.0.3-VC\SDL2-2.0.3\lib\x86"
7) gå nu till Linker > Input > ytterligare beroenden, klicka på Nedåtpilen och välj "Redigera", lägga till namnet på filen lib dvs typ "SDL2.lib; SDL2main.lib; SDL2test.lib," med semikolon (bild 7).
8) nu Högerklicka på Källfilerna i Solution Explorer> Lägg till > nytt objekt, Välj en .cpp fil, tryck på ok.
9) kör programmet, Klicka på "lokala Windows Debugger" nu och köra den. Om du ser några fel, ignorera dem (bild 8).
10) nu gå till rotkatalogen på projektfilens, detta är vanligtvis i mappen dokument, och gå till mappen Debug
"C:\Users\Arsh pc\Documents\Visual Studio 2013\\Debug"
I denna mapp, lägga till filen SDL2.dll som bör vara i katalogen bibliotek på din SDL
Hämta (lib > x86 > SDL2.dll) mapp.
Nu efter allt detta är gjort, kan vi installera jord. Vad är jord? Det är ett bibliotek med vilken vi kan enkelt ladda bildfiler i våra projekt. eftersom vi inte vill att skriva våra egna klasser för att bearbeta olika filformat, kan vi använda jord som stödjer många vanliga format och bearbetar bilderna för oss.
Att få jord, chef över till http://www.lonesock.net/soil.html
Installationsprocessen är samma som det var för SDL,
Ange sökväg till Inkludera kataloger till src mappen i jord ladda ner filen,
Ange sökvägen Bibliotek kataloger till lib mapp.
Nu i mappen lib, kanske du märker finns det en enda fil som heter "libSOIL.a", nu detta inte kan bearbetas av visual studio, måste den konverteras till en SOIL.lib för väl fungerande.
Att göra detta gå till projekt > VC * >dubbelt klicka SOIL.vcproj filen, öppna den med visual studio, kör koden, och du borde få en SDL.lib projekt > VC * > Felsöka mapp. Lägg till detta att din lib katalog i jord ladda ner filen.
Jag använde SDL för mest av del, men för att underlätta jag också använt vissa GLUT verktyg. GLUT bibliotek kan vara downladed på: http://www.javaforge.com/doc/105278
Processen för installation av GLUT är ungefär samma.