Nyckelord - nya ord från ett gammalt tangentbord. (3 / 6 steg)
Steg 3: Hur man spelar sökord.
Dessa regler och detta sätt att spela har utvecklats under flera matcher men känn dig fri att lägga till, ta bort, modifiera eller helt ignorera dem. Reglerna nedan ger ett mycket spelbara spel med en bra balans av skicklighet och tur, men skriva kommentarer om du har visat förbättringar. Kommentera om något måste klargöras.
Spelare bör enas i förväg hur många poäng eller rundor utgöra en match.
Spelet startar med alla nycklar blandas upp i påsen och motsatta spelaren vända timern.
Använda "Scrabble" regler för tillåtna ord, men om du tillbringar mer tid argumenterar över giltigheten av ord då spelar spelet då du spelar inte det i samma anda som det är avsett. Plural är bra. Vulgarities får användas i samförstånd.
NYCKLAR är indelade i tre kategorier:
en) bokstavstangenterna (26) - du bara poäng för dessa.
b) FUNKEYS (8) - F1, F2 F3 etc. Dessa är jokertecken och kan användas som vilken bokstav.
c) åtgärd nycklar (7) - hem, Esc, infoga etc. Dessa ger en bonus eller förverkad eller avslutar spelet.
Idén med spelet är att dra nycklar växelvis från påsen och orden. I slutet av en runda bestämma antalet bokstäver i din hela ord betyget för rundan. BOKSTÄVER i din längsta ordet poäng double. FUNKEYS räknas inte poängen.
Alla bokstäver och FUNKEYS som inte är del av ett ord dras från din poäng.
Ord är gjorda av bokstäver och FUNKEYS.
Inte mer än halva nycklarna i ett ord kan vara FUNKEYS.
E.g. är padda, f D och T(f)A(f) OK. T(f)(f)(f) är inte.
Tangenterna åtgärder måste vara agerat på omedelbart.
En gång använts, de läggs på bordet och inte tillbaka i påsen.
Alla bokstäver påverkas av tangenterna åtgärder sätts tillbaka i påsen.
Där 'hand' nämns nedan: insamling av nycklar på bordet framför en spelare.
ÅTGÄRD nycklar effekterna är som följer:-
PGUP - Rita 2 nycklar ur påsen och lägga till dem i din hand
PGDN - Rita 1 nyckel ur påsen och Lägg den i din motståndares hand.
HEM - ta 1 brev från din hand och ersätta det i påsen.
Ta bort - ta 1 brev från din motståndare och lägger tillbaka den i påsen.
Infoga - ta 1 brev från din motståndare och lägga den i din hand.
ESC - ett av dina brev flyr till din motståndare (ditt val).
SLUTET - Rita denna nyckel innebär omedelbar slutet av rundan och punkterna som räknas.
Om en aktiveringsknappen dras till följd av en annan aktiveringsknappen, är åtgärder också handlat.
Om en aktiveringsknappen påverkar din motståndare hand, kan inte de ändra något deras ord tills det är deras tur. De kan inte reparera trasiga ord tills dess.
Beställning av lek:
Start av tur - ta en nyckel från påsen.
Om det är en bokstav eller en FUNKEY, ordna din hand om du vill inkludera nya bokstaven i ett ord, om du kan.
Du kan bara lägga till ett existerande ord eller göra nya ord. FUNKEYS kan användas som vilken bokstav (men inte mer än 1/2 ordet) och den bokstav som representerar kan ändras efter behag.
Spelaren måste säga vad ordet är om det innehåller FUNKEYS.
Om nyckeln är en aktiveringsknappen sedan hänvisa till listan ovan för att se vilken effekt det har.
Om knappen Avsluta har tagits omedelbart poäng rundan.
Du har tills timern tar slut för att göra ändringar.
När timern tar slut du röra måste inte ditt brev fram till din nästa sväng.
Vänd timerstarten motståndarens tur.
Titta på timern som en hök! Han har att vända det så fort det har gått ut.
När din motståndare har haft hans gå och vände timern, det är din go igen.
Poäng:
Varje spelare gör ONE POINT för varje bokstav i ett ord men två poäng för varje bokstav i hans längsta ordet.
Om det finns två längsta ord samma längd så du förlorar bonusen och bokstäver man gjorde en punkt varje.
FUNKEYS inte någon poäng.
BREV och FUNKEYS som inte är del av ett ord dra en punkt varje.
Lägg upp poäng för varje spelare och dem med poängen på pad.
Första spelaren till den överenskomna totalen (eller mest poäng efter det överenskomna antalet omgångar) är vinnaren.