PAPPER GAMING: Penna krig (3 / 4 steg)
Steg 3: alternativ
Här är några saker som du kan göra:
GRUVOR
Med denna regel får varje spelare tre "minor" att placera var som helst på deras sida av fältet (användning slantar att standardisera storlek). Om dessa drabbas av en fiende soldat, de exploderar och den anfallande soldaten förlorar ett liv punkt.
EXTRA TYPER
Använda olika typer av soldater för att lägga till mer variation i spelet. Här är några:
Bombplan: Kan kasta gruvor inom tre inches av centrera av hans huvud.
Barbaren: Samma som riddare, men de kan bara attackera inom två inches av mitten av huvudet och göra två skada istället för en.
Medic: Kan ge en extra liv punkt tillbaka till någon soldat inom tre inches av centrera av deras huvud, men kan inte läka den samma soldaten två gånger i rad (dvs. de måste läka någon annan före healing först igen).
BUTIK:
Detta är användbart för när du spelar med extra soldat typer. I början har spelarna inga soldater eller gruvor. Innan du startar ett spel, får varje spelare 30 poäng att spendera i butiken. Soldater kostar fem punkter, gruvor kostnad två. Segraren i slutet av spelet får en extra tio poäng att spendera och spelet startar om så många gånger du vill.
PLÖTSLIG DÖD
Ninjor och bågskyttar får endast få två liv poäng, och riddarna får tre. Detta är bra för kort spel när ingen av spelarna har tid eller uppmärksamhet span.
FORT
Detta kan förlänga ett spel av timmar och lägga till en strategisk punkt. Varje spelare får en fort, spåras från något större än ett öre, så länge båda spelarna använder den t.ex., kvartal, radergummi, etc. Spelare kan flytta sina soldater tillbaka till denna punkt, och när röra den, förklarar "base" och alla soldater röra den är läkt två liv punkter. Men, om motståndaren kan slå basen med en attack innan den andra spelaren kan flytta ut av det, ta alla soldater röra den en skada. Fortet själv har sju liv poäng för sin egen och kan ta så mycket skada innan förstörs.
OTAKT
Detta är en frivillig regel syftar till att minska argument. Spelaren kan förklara "Otakt" och den andra spelaren måste rita om det utan klagomål om en spelare tror att den andra var inte mäta från centrum eller attackerade utanför deras intervall (dvs "otakt").