Personalized 3D Printed PEZ Dispensers (8 / 13 steg)
Steg 8: Trimma botten av din modell
Sedan behöver vi ta bort del av vår 3D modell under hakan. För att göra detta, titta på din 3D-modell från en av sidan visningsportar och använder kommandot Rotera , rotera huvudet hur du vill. Jag har funnit att vrida huvudet så att den lutar lite uppåt ser trevligt på en färdig PEZ-utmatare och ger mer yta för att klippa mekanik ut i nästa steg.
När modellen vrids, med hjälp av kommandot linje , dra en linje som du vill trimma nedan. Använd kommandot MeshTrim, och när du uppmanas att "Markera skärande objekt", markerar du raden du drog och när du uppmanas att "Välj objekt att trimma" Välj din 3D-modell genom att klicka på den någonstans under din linje.
Trimma botten av din 3D-modell blir det från en fast till en yta. För att göra 3D-modellen tillbaka till en solid, måste vi fylla i alla hål som skapats med kommandot MeshTrim. För att göra detta, följ följande sökväg:
Mesh > Mesh reparationsverktyg > fylla hål
Detta kommando kommer att uppmana dig att "Välj mesh kanten på hålet gräns". Välj ett hål som måste fyllas och markera kanten på detta hål och den bör fylla detta. Upprepa detta kommando tills alla hål längst ner på din 3D-modell är fyllda.
Tips #1 : Det kommer att vara mycket frestande att använda "Fylla alla hål" istället för "fylla hål". Undvika att göra detta, eftersom det blandar ihop Rhino. När du fyller flera hål i en maska på samma plan, Rhino har igen som edge är gränsen för vissa hål och du är mer sannolikt att få fel.
Tips #2: ibland är det svårt att se om du har fyllt alla hål på botten av din 3D-modell. För att bekräfta att du har, kan du analysera modellen genom att följa denna väg:
Analysera > kant verktyg > Visa kanter
Du kommer att uppmanas att "Visa ytor, polysurfaces eller maskor för edge display". Välj din 3D-modell, och det kommer visa några nakna kanter i lila. Om ingen lila visas, finns det inga hål.