PiBox (6 / 7 steg)

Steg 6: Skriva spel

Nu när du har dina filer alla ligger, det är dags att skriva de faktiska spel. Jag har bifogat ett enkelt spel som jag skrev som kommer att köras så du kan testa detta projekt ut. Du kan kopiera detta på en flash-enhet och lägga den i mappen PiBox.

För att skriva egna spel, öppna en ny python fil.

Här är några grundläggande att komma igång, kan du titta på mitt exempel att få några av koncept bättre:

-Du måste du importera RPi.GPIO som GPIO

-Ställ in stiften som jag gjorde i mitt exempel

-När du vill kontrollera om en trycks, inställd på en variabel GPIO.input(pin#)

-i mitt exempel, vänster är 17, rätt är 18, och fire-knappen är 21

-Du kan använda alla moduler som du gillar, men jag har funnit att pygame är ganska lätt att använda

-Ställ in din skärm:

(skärmen name)=pygame.display.set_mode ((bredd, höjd))

-Nu har du ett fönster som dyker upp med mått bredd X höjd

-kommandot Stäng är pygame.quit()

-för mer grunderna kolla in denna webbplats för en bra introduktion:

https://www.pygame.org/docs/Tut/Tom/MakeGames.html

Se Steg
Relaterade Ämnen