Pong klocka med fallet (5 / 11 steg)
Steg 5: Ändring av IR-modul
Jag har använt en modifierad fjärr styrt relä styrelse för att kontroll/setup klockan.
Relay indata används för att växla Arduino. Modulen växlar så att en knapp har pressas två gånger på varje val, en gång att fungera och igen att släppa. En LED lyser om växeln drivs vänster. Koden kan ändras till avtryckare på varje medlemsstat upptäcker du att trycka på en knapp två gånger irriterande.
Fig.1 visar den ursprungliga modulen.
Fig.2 visar reläer och skruvplintar bort och löda stift in i gamla relay ingångarna. Infraröda sensorn är sedan utökade ut och smältlim limmade på plats under fönstret klart i displayen masken.
5v regulator krävs inte längre så indata- och stiften är kortsluts och styrelsen är sedan matas från samma leverans som Arduino.
IR remote Fig. 3 är då re-märkta som fig.4.
Läge väljer de 5 visningslägena, Slide, Pong, siffror, ord & Normal och sedan installationsprogrammet
Visa datum datum
Sync återställer sekunder till 30 redo för initial synkronisering (klockan synkroniseras bara om sekunder mellan 24 och 36 när 30 andra sync pulse tas emot från Master klockan). Tryck på knappen sync att ställa klockan sekunder till 30 när realtid sekunder är i detta intervall. Klockan kommer att vänta tills 30 sekunder synkpuls tas emot på 0 sekunder och sedan på nästa 30 sekunder sync pulse klockan kommer att synkroniseras. Klockan synkroniseras sedan på en halv minut varje minut.
Ljusstyrka cykler bildskärmen genom 5 ljusstyrka utan att behöva gå igenom menyn setup.