(POV) Ihållande Vision världen (6 / 8 steg)
Steg 6: Koden
! Uppdatera! Bara dra i bilden med 1s för att representera, som automatiskt kommer att färga pixeln blå. När avbildningen är klar trycker du på knappen "Kopiera alla matriser" och klistra in över de befintliga matriserna i Arduino skiss! Jag har lagt upp en ny skiss till detta steg.
Som nämnts tidigare, använde jag den "kod provet 2.3 - dubbla definieras matriser" från Arduino ShiftOut exempel som min bas. Som du kommer att märka i den här koden kommenterar författaren att han är inte säker om Arduino kan hantera direkt binära värden, så hexadecimala värden användes istället. Obs: Jag bytte aldrig binära kommentarer bredvid de Hex värdena, jag ändrade bara Hex värden för att passa min värld karta bild.
Nu detta var bara andra gången jag ser Hex och jag var ganska aningslös. Jag hittade den bifogade hexadecimal-Binary konvertering diagram, som hjälpt oerhört. Detta diagram kan användas för att konvertera binära värdet för varje kolumn eller (Byte) till en hex värde. För exempel om du tittar på den sista bilden på detta steg du kan se hur världen karta bilden var pank in i tredjedelar från topp till botten och varje kolumn består av 3 byte, där vita eller off = 0 och blå eller på = 1. Längst ner på varje kolumn har byten som konverterats till ett hexadecimalt värde mellan 00 & FF vilket motsvarar till ett decimalvärde område 0-255 eller en binär 00000000 till 11111111.
Den bifogade uppförandekoden har världen bilden laddat, men kan ändras för en bild av din egen.