PowerPoint Jeopardy (3 / 5 steg)

Steg 3: Lägga till i koden




Om presentationen var huden och kontrollstyrelsen ryggraden, då koden är kött. Detta är vad gör arbete för oss.

(Obs: alla "kod" kommer att vara i kursiv stil. När du skriver det i det finns inget behov av kursiv stil, det hjälper bara till att skilja den från resten av texten här.)

När vi skapade först vår makro, innan vi lagt till form, fanns det ett fönster med lite text i den. Vi vill markera att fönstret nu. Däremellan "Sub GameBoardControl ()" och "End Sub" du vill kopiera och klistra in följande:

Om Windows.Count = 0 då MsgBox "Det finns ingen aktiv fönster.", vbOKCancel, "Nr fönster är öppna"
ControlBoard.Show

Den första raden kommer att hjälpa oss att undvika fel på vägen, och den andra raden är vad som gör vår form vi gjorde bara visas när vi kör makrot. Utan "ControlBoard.Show" skulle vi aldrig se form när vi kör makrot. Naturligtvis, om du heter din form något annat än ControlBoard kommer du vill anpassa den till ditt namn.

Vi är nu klar med textfönstret och du kan nu stänga den, eller bara hålla det öppet.

Nästa vill vi flytta tillbaka till formuläret.

Dubbelklicka på din "Initiera spel ombord" kommandoknapp. Detta öppnar upp ett fönster med följande överst på skärmen:

Private Sub CmdIniGB_Click)
End Sub

Oavsett vilken kod som vi satt där emellan kommer att dessa två linjer köras när knappen trycks. Detta är den knapp som vi ska trycka på när vi vill initiera spelplanen. Vad vi vill ska hända är att ta de värden som anges i textrutan låg pris och öka och uppdatera den första bilden i presentationen med rätt pris värdena i varje ruta. Nästa vill vi gå igenom alla svar bilder och uppdatera titeln med rätt kategorinamn och pris värde för varje. Vi kommer att vilja sätta följande kod mellan dessa två linjer (jag ska ge en förklaring av varje bit när vi går längs):

Dim boardPos As Integer
Dim prizeValue As Integer
Dim prizeValueIncrease As Integer
Ställa in gameBoard = ActivePresentation.Slides(1)

boardPos = 1
prizeValue = ControlBoard.LowPrizeBox.Text
prizeValueIncrease = ControlBoard.IncreaseBox.Text

I de tre första raderna deklarerar vi variabler som vi kommer att arbeta med i det här avsnittet. Detta innebär att vi nu kan använda boardPos, prizeValue och prizeValueIncrease som variabler och sätta deras värde till (nästan) alla integer (heltal). I den fjärde raden anger vi gameBoard lika med ActivePresentation.Slides(1). Vad detta innebär är att när vi använder "gameBoard" i koden, programmet kommer att erkänna det som den första bilden i vår presentation (som om du kommer ihåg, den första bilden i vår presentation är våra spelplanen). I de tre sista raderna jag tar de variabler som vi nyligen förklarade och ger dem värden. Om inte de få ändrade senare i koden, boardPos har värdet 1, och prizeValue och prizeValueIncrease måste värdet av vad som finns i de textrutor som vi gjort på ControlBoard.

För boardPos = 1-5
gameBoard.Shapes(boardPos). TextFrame.TextRange.Text = prizeValue
Nästa boardPos

Vad den första raden här säger oss är att vi kommer att köra kod på andra raden så länge den variabla boardPos är nummer 1, 2, 3, 4 eller 5. Den andra raden är kod som det kommer att köras. Vad detta innebär är att ta prizeValue och ändra texten i motsvarande form på spelplanen. Eller med andra ord, när boardPos är 1, det går till spelfältet (vår första bild i presentationen) och tar former nummer 1 (det är därför vi sa tidigare att det var viktigt att veta numret på varje form läggas till. Om du lägger din i en annan ordning, kommer du vill göra ändringen i koden) och ändrar texten (vad som skrivs på datorskärmen) till det heltal som är i variabeln prizeValue (som bara en sekund sedan vi satt lika med textrutan pris värde på styrelsen kontrollen). Den sista raden gör att boardPos ökar med 1. Det kommer att fortsätta göra så tills den tredje raden kod i det här avsnittet gör boardPos inrease till 6. När det är 6, flyttar till följande:

prizeValue = prizeValue + prizeValueIncrease

Vad detta innebär är inställd den variabla prizeValue lika med summan av prizeValue plus prizeValueIncrease. Den tidigare uppsättningen kod ändras texten i formen på den första raden i svar till lägsta värdet av priserna. Denna kodrad blir oss redo för den andra raden av svar.

I följande kod gör vi vad vi gjorde ovan, förutom att vi flyttar ner styrelsen och ökar priset värdet för varje rad. Låt mig veta om någon mer förklaring behövs:

För boardPos = 6-10
gameBoard.Shapes(boardPos). TextFrame.TextRange.Text = prizeValue
Nästa boardPos

prizeValue = prizeValue + prizeValueIncrease

För boardPos = 11 till 15
gameBoard.Shapes(boardPos). TextFrame.TextRange.Text = prizeValue
Nästa boardPos

prizeValue = prizeValue + prizeValueIncrease

För boardPos = 16-20
gameBoard.Shapes(boardPos). TextFrame.TextRange.Text = prizeValue
Nästa

All tidigare kod användes för att lägga till rätt pris värdena i rutorna svar på våra spelplanen (bild 1). I följande kod används för att ändra titeln på varje svar bild (bilder 2-21) till motsvarande kategori och pris värde:

(Obs: koden följande detta bör alla på 1 rad i programmet. Tyvärr ser det ut trasiga upp här)

ActivePresentation.Slides(2). Shapes(1). TextFrame.TextRange.Text =
ActivePresentation.Slides(1). Shapes(21). TextFrame.TextRange.Text + "$" +
ActivePresentation.Slides(1). Shapes(1). TextFrame.TextRange.Text

Okej, kan bryta detta ner bit för bit. Den första delen (ActivePresentation.Slides(2). Shapes(1). TextFrame.TextRange.Text) säger att vi vill ta den första formen (bör formen "title") i bild två (som vi sa tidigare skulle vara CatOne som lägsta pris-värde) och ändra texten i formen på vad är efter likhetstecknet (som vid det här laget bör du kunna gissa vad det är). Form 21 (om du minns) är den form som motsvarar texten i den första kategorin och form 1 är texten i den lägsta pris värdet för de kategorierna. Det innebär att denna bit av koden bör ändra titeln i bild 2 till "CatOne $100."

Grattis! Vi har nu bara att lägga till i koden för resten av svaret bilder och vi är färdiga med detta kommandoknapp (kopiera och klistra in koden men ändra bildnummer och formnummer med lämpliga dem)! (Resten av koden kan ses i PowerPoint-presentationen, men om du vill kan jag skicka den till dig). Om du inte minns vilket nummer är formerna på spelplanen, bara kolla bilden nedan för en repetitionskurs.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Super Mario PowerPoint frågesport spel - spel för engelska lärare (ESL)

Det här är en frågesport som jag gjort att granska poäng grammatik och vokabulär med min engelska språkstuderande. Detta spel är helt anpassningsbar att passa något ämne. Användare kan anpassa frågorna genom att ändra texten i PowerPoint. Alla källor...

2010 POWERPOINT projekt: ansikten

Hej alla! JAG ÄR DENSITET OCH JAG ÄR 14 ÅR GAMMAL. DU HAR NÅGONSIN UNDRAT HUR MAN SKAPA COOLA SAKER PÅ DATORN SOM ANIMATIONER OCH OBJEKT. JAG KAN VISA DIG HUR MAN GÖR DE BÄSTA OBJEKT, VAPEN, ANSIKTEN, ANIMATIONER OCH ALLA MÖJLIGA SAKER PÅ POWER POINT...

Skapa en PowerPoint Slide mall

grafik som skapats i Illustrator kan användas i andra program. Denna modul visar hur att skapa en bakgrundsbild i Illustrator, exportera den och sedan använda den för att skapa en PowerPoint-mall....

Linux Presentation i Powerpoint och PDF.

Bifogad är en Linux-presentation i Powerpoint och PDF jag satte ihop för PerScholas.org under min utbildning klass A +. Det kan användas för att introducera människor till Linux och dess användningsområden....

Animation på powerpoint

Lätt animering med hjälp av microsoft powerpoint. idén är enkel men instruktioner folllowFörst få alla bilder visas i bild 1 och kopiera dem till en ren bildnu som visas i bild 2 sätta dem ihop.Titta på bild 3 och som visas där gör många fler bilder...

Kreativa Microsoft PowerPoint mönster.

En guide till anpassade presentationerSteg 1: IntroduktionHar du någonsin designat Microsoft PowerPoint-presentationer, men du bara inte tycks kunna hitta rätt layout att passa situationen? Visst kan du gå med en av de vanliga förinställningar som ko...

Hur du skapar en PowerPoint

Hur du skapar en PowerPointSteg 1: Hitta Microsoft-mappenFrån Microsoft-mappen, öppna Microsoft Power-Point.Steg 2: Öppna en ny PresentationFrån huvudfönstret, klicka på typ av presentation layout du vill ha.Steg 3: RubrikbildenAnge information på ru...

En Microsoft PowerPoint Quiz

har du någonsin spelat The omöjlig frågesport av Splapp-mig-göra? Jag har, och jag ville göra en frågesport som det. Tyvärr, det är en flash-fil, och jag har inte råd en fotoblixt tillverkare. Men listat jag ut hur man gör en frågesport med Microsoft...

Ett Intro till personlig PowerPoint-mallar

en av de svåraste sakerna att göra under ett affärsmöte eller föreläsning är att titta på en tråkig presentation. Eller kanske är du den som fastnade med att designa en PowerPoint för ditt företag eller grupp projekt. Detta instructable visar process...

PowerPoint-Jeopordy

När du har slutfört detta Instructable bör du sluta med en PowerPoint som liknar denna.Steg 1: Skapa tabellenÖppna Microsoft PowerPoint och börja med att skapa en ny presentation. Fyll i informationen för rubrikbilden. Lägga till en ny bild genom att...

Skapa IPhone stil knappar med Powerpoint

jag gör dessa saker från den tiden jag började använda Office 2003. Tanken på att låta världen veta. Ber om ursäkt om någon tycker det är ett töntigt kompatibel: P.Steg 1: Få grundform Öppna powerpoint och lägga till en ruta med rundade hörn. Ändra s...

Hur du skapar en PowerPoint-Presentation

möjligt användningar av PowerPoint är otaliga. Ett bildspel kan hjälpa lärare en läxa, illustrera en händelse i historien, enkelt Visa statistisk information eller användas för utbildning i företag. Ett bildspel kan vara ett värdefullt verktyg för un...

Microsoft PowerPoint bakgrund skapade på Adobe Illustrator

Detta är en steg för steg-process som visar en person med Microsoft PowerPoint och Adobe Illustrator på en dator hur man skapar personliga bakgrunder.Steg 1: Skapa ett nytt Illustrator-dokument Skapa en ny Illustrator bild (.ai) storlek 10,5 "x 7&quo...

Tips på leverera en professionell PowerPoint-Presentation

har deltagit i ett stort antal nätverk och utbildning händelser fortsätter att förvåna mig bara hur många av dem tar inte de enkla steg som skulle kunna förbättra deras presentationer som saknar professionalism både i PowerPoint design och struktur i...

Hur man konstruerar en upplysande PowerPoint för en Presentation

när den lägger fram ett ämne till en klass eller en publik av någon typ, du behöver för att kunna få fram ditt budskap på ett effektivt sätt. Denna steg för steg instructable kommer att ge dig den information som behövs för att skapa en upplysande Po...

Att göra en Stop Motion-Film i Powerpoint

ESL nivå: låg-mellanDetta instructable är gjord för min kinesiska ESL låg-mellan engelska skolan medelklass.Det är den sista delen av en 4 del projekt:1) att skapa en dialog mellan två personer på ett ämne läraren har valt;2) överför dialogen till en...

Kan spela Jeopardy! (med eller utan programmering)

"Vad är huvudstad i Venezuela?" Jeopardy! värd frågar.Fourcontestants frenetiskt sålla bland alla småsaker i deras hjärnor, söka efter svaret. Plötsligt, vet Joe lösningen. Men som han når för tryckknappen, John upptäcker plötsligt att Bengt. Ba...

Q & D-fattig mans-Skinner-Sadist-Jeopardy spel

i detta instructable du lära dig att göra ett Q & D-Poor man's-Skinner-Sadist-Jeopardy spel .Först och främst, ansvarsfriskrivning: jag är inte ansvarig för vad du gör. Du måste veta att med en stor kraft kommer... bla-bla-bla. Bara vara försiktig oc...

Hur du enkelt göra Professional söker bildspel i Microsoft PowerPoint

Obs: detta instructable är för användare som är åtminstone något bekant med grundläggande användning av powerpoint. Detta instructable också utnyttjas PowerPoint 2007 som ett exempel, och även alla funktioner som nämns finns i tidigare versioner, 200...