Projektion spårning teknik för stora väggar i trånga utrymmen.
Jag hittade denna behändiga teknik medan du arbetar på en mycket lång väggmålning i en mycket lång & smal utrymme. Inte bara tillåter det dig att ställa in projektorn närmare till planet din arbeta på men också väsentligt minskar du kommer skuggor framför dig.
Vad du behöver:
-En projektor, helst med en lins som kan justera riktning utan att flytta hela enheten.
-En bärbar dator med manipulation programvara som har en "snedvrider" funktion som kan ansluta till projektorn.
-Grundläggande förståelse för nämnda programvara
-En stege, om väggmålning kommer att vara längre än du kan nå
-Justerbar plattform för projektorn, till förbifartsleden objekt mellan väggen och projektorn som kan hindra bilden.
-Digitala medier du tänker projektet, i mitt fall lång exponering bilder gjorda med laser pekare i kombination med 3d-modeller
-Fysiska medier, i mitt fall krita.
-Vänner att hjälpa till.
Steg ett: Prep yta, mörkare rum och valde projektion läge.
-Placera projektorn i ett bra läge för att belysa så mycket av din bild plan som möjligt. Rensa hinder till bilden eller justera vinkeln på projektionen att kringgå objekt; I min situation satte jag projektorn på topp två staplade tabeller att undvika en kaffebar från kastar en skugga i den nedre högra delen av bilden planet. Idealiskt beläget projektorn på samma sida som den hand du kan spåra, så om du är kvar räckas bäst att ställa in projektorn upp till vänster. Om du inte kan lysa upp hela området, börja med toppen eller en sida av bilden området planlösningen.
-Placera en dator-ansluten den projektor-på en plats du kan bekvämt komma åt den genom hela processen.
Steg två: märka upp väggen med referenspunkter
-Göra linjer jämnt fördelade upp och ner på bilden planet parallellt med marken. 4 borde göra susen. Märkningarna måste vara tillräckligt ljust så du kan läsa dem i förhållande till den projicerade bilden men svag / raderbara att de inte förstöra din bild. Gör två vinkelräta, vertikal linjer på gränsen till där du tror att vänster och höger sida av bilden kommer att vara.
Steg tre: Förbereder den digitala bilden.
-Öppna digital media i en bildmanipuleringsprogram. Se till att du kan hitta bilden projiceras på väggen och på skärmen: dess nödvändigt att läsa dessa två bilder mot varandra när. Den projicerade bilden kommer att vara en förvrängning av vad som finns på skärmen.
-Placera bilden i mitten av en annan tom fil flera gånger så många pixlar i bredd och höjd som media.
-Hitta upp botten vänster- och gränserna för den bild du vill projektet och sedan göra en konturerad ruta incasing dessa gränser.
-Dela upp denna ruta vertikalt med linjer samma antal och sätt som parallella rader markerade på vägg vägg.
-Redigera färg på bilden om kontrasten till väggen inte är tillräckligt bra.
Steg två: Skalning digital duken med fysiska duken.
-Leta upp det övre vänstra hörnet av korsningen mellan längst upp och vänster parallellt och vertikala raderna.
-Markera en maskering eller markeringen du bara större än gränserna för bilden.
-Dra samma hörn av digital koordinaten att sväva över fysiska koordinaterna.
-Markera en maskering eller markeringen du bara större än gränserna för bilden.
-Ändra storlek på bilden att bibehålla förhållandet mellan bredd och höjd (fast bildförhållande) så att den andra raden ned i skärningspunkten mellan de vänstra svävar över den fysiska versionen av samma koordinaten. (Obs: det är viktigt att observera zoomnivån bilden är att vara storlek till)
-hitta förhållandet mellan längd och bredd av digital boxen
-hitta förhållandet mellan omfattningen av den fysiska och digitala höjd av bilden, du kan sedan använda detta till lokalisera den högra gränslinjen av digital modellen i i det fysiska utrymmet av väggen. Detta steg fungerar bara ungefär och den bästa åtgärden är av eyeballing det, men att lokalisera denna linje väl kommer att innebära mindre eyeballing. (O)
Steg tre: Snedvrida den digitala bilden på skärmen så det ser ut som om det inte är förvrängt på väggen.
-Välj rutan bindande på den digitala bilden med en maskering rektangel
-Funktionen Förvräng för att förvandla hörnen av denna låda till lös fästpunkter. Genom att dra dessa, kan du förvränga rutan till en trapetsoidform där allt bundna av dem får tryckte och drog i riktning ankarpunkterna flyttas.
-Medan du tittar på projektionen på väggen, dra fästpunkter så att de svävar över och korrelera till hörn av boxen på väggen. Om du inte har hittat koordinaterna nära kan du flytta raderna tills de är parallella med rader av raden märkt upp på väggen. Att göra linjer parallella är viktigast eftersom den gör bilden är parallell med planet av väggen; matchande ankarpunkter att hörnen är sekundära eftersom det garanterar att höjd-bredd-förhållande bibehålls.
(Tips: om din bild är för stor att snedvrida enkelt, du kan zooma ut till en nivå där du kan se hela bilden och sedan gå vidare till flytta raderna av digital boxen så att de är parallella med den fysiska. När du zoomar tillbaka i ursprungliga skala bredd-höjd-förhållande kommer att vara avstängd och behöver ytterligare eyeballing och redigeringar)
-På denna punkt måste du åsnor hur acceptabelt projicera bilden är mappar fysiskt media till väggen. Du måste kanske ändra storlek bredd höjd, förvränga, zooma ut och in flera gånger tills du är nöjd med bilden.
Steg fyra: spåra
-När du börjar spåra sitt bästa för att arbeta i övre hörnet mitt emot där projektionen kommer från, går ner och mot ljus ljuskällan. Detta garanterar inga skuggor kastas över territorium ännu kan spåras, och skuggorna du gör har hand spåras linjer till referenser från redan.
-Om bilden är större än du kan projektet i en vy, kan du singel de beräknade sektionerna för att överlappa en del av den tidigare spåras med området att spåra. Spåra ett parti från projektorn från ett av de uppradade hörnen då flytta projektorn linsen till ett annat territorium som överlappar på ena sidan med den sista spåra delen; Detta sätt, du kan sedan flytta den digitala filen runt på skärmen tills överlappande sektioner handritade raderna matchar upp med figurer och linjer i den digitala filen och fortsätta på detta sätt. Om du har till klapperstensstranden det kanske mer än 6 gånger projektet utanför ramen för denna teknik användbarhet.
Jag gjorde det på techshop: www.techshop.ws