Puzzlebox bana: Med en Arduino att styra en infraröd helikopter (9 / 9 steg)
Steg 9: Flyga helikoptern
I steg 5 diskuterade vi hur du använder Arduino IDE att ansluta till din Arduino ombord och ladda upp programvaran. Under "Verktyg"-menyn i Arudino IDE hittar du ett alternativ för "Serial bildskärm." Dra det upp och se till att överföringshastigheten är inställd på 9600 gör att du kan använda tangentbordet ange styrkommandon som skall utfärdas till helikoptern.
Följande kommandon kan anges, en i taget (följt genom att trycka på "Enter"):
U: öka gasen något (detta värde gör helikoptern att lyfta från marken)
D: minska gasen något
L: öka gir något (detta skulle orsaka helikoptern att luta och flyga till vänster)
R: minska gir något (detta skulle orsaka helikoptern att luta och flyga till höger)
F: öka pitch något (detta skulle orsaka helikoptern att luta och flyga fram)
B: minska pitch något (detta skulle orsaka helikoptern att luta och flyga bakåt)
P: Ställ gasspaken till 85% (ungefär motsvarande svävande i luften)
0: Ställ gasspaken till 0 (land).
Många IR-enheter stöder konceptet med "kanaler" som tillåter flera versioner av samma fordon att drivas i samma område på samma gång utan kontroller störande. Detta kan kontrolleras genom programvaran också:
1: Välj kontroll kanal "A"
2: select-Kontrollkanal "B"
3: Välj kontrollkanalen "C"
Det finns en ytterligare kontrollsystem som du direkt kan ställa en specifik gas nivå. Med andra ord, om du ville göra helikoptern gå från att sitta i vila till svävar på en viss nivå, genom att experimentera med kommandona "U" och "D" kan du bestämma att en 85% gaspådrag är bara om rätt att göra det stanna på ett ställe. Du kan omedelbart ställa denna nivå med hjälp av kommandot "x" kontroll följt av ett tresiffrigt tal:
x085: Ställ gasspaken till 85%
x000: Ställ gasspaken till 0%
x100: Ställ gasspaken till 100%
x048: Ställ gasspaken till 48% (etc.)
Denna senaste kontrollmekanism är särskilt praktiskt om du var en utvecklare att skriva ett program som kunde flyga helikoptern självständigt eller enligt särskilda yttre förhållanden. Till exempel när Puzzlebox bana drivs under hjärnan-kontroll med hjälp av en EEG headset, kan det vara önskvärt att ha helikopter ta av och sväva när mental koncentration och fokus ligger över ett visst tröskelvärde. Programvara ansluten till Arduino via en USB-port kan helt enkelt utfärda kommandot Hovringsknapp spjäll just då ("x085"). När koncentrationen föll tillbaka ner under denna tröskel, kommandot 0% gaspådrag kan utfärdas ("x000").
Ta detta ett steg längre, skulle det vara möjligt för en slinga att orsaka helikoptern att smidigt av och landa genom att skicka kort mellanliggande värden (x030, x040, x050, x060, x070, x080, x085 och vice versa mark).
Slutligen, en komplett "färdplan" skulle kunna skapas för att orsaka en helikopter att stiga, flyga fram, cirkeln rummet och landa igen, med en förprogrammerad kombination av metoderna ovan.
Om du vill köpa din egen Puzzlebox bana, är vid tiden för skrivandet tillgängliga genom Kickstarter:
http://www.Kickstarter.com/projects/puzzlebox/puzzlebox-Orbit-Brain-Controlled-Helicopter