Raspberry Pi bärbara spelkonsol (3 / 6 steg)
Steg 3: Anpassade spel Controller - Joystick
Utdata från joysticken är två analoga signaler för x- samt y position mellan 0 och 5V. Arduinoen används som en analog till digital omvandlare eftersom Raspberry Pi inte har några jämförbara stift.
Om du ville prova detta projekt själv, du ska behov att göra vissa lödning, så se till att du är bekväm med att använda en lödkolv säkert. Om du är på alla osäker, be om hjälp av någon som är behörig med lödning.
Första, rätt vinkel headers är lödda till Arduino på följande stift:
- PIN A0 - för indata från styrspak i x-LED,
- PIN A1 - för indata från styrspak i y-riktningen,
- Pins 2,3,4 och 5 för produktionen av en digital statligt till Raspberry Pi GPIO, (upp, ner, vänster och höger).
- VCC och GRD för att driva Arduino
- VCC och GRD för att driva joysticken
Då är trådarna soldred till TFT-skärmen på följande sätt:
- En röd tråd med honkontakten (~ 7cm) till 5V pin på TFT-skärmen att driva Arduino
- En svart tråd med honkontakten (~ 7cm) till GRD på TFT-skärmen. Detta är pad markerade med "WP" ligger på undersidan av skärmen.
För att programmera Arduino, är den ansluten till en dator via en USB till TTL adapter. Det är programmerad med Arduino IDE. (Om du inte redan har den Arduino programvara installerad kan laddas från Arduino webbplats.) Kontrollera att rätt styrelsen är markerat under Verktyg > styrelse. Det är där den koden för analog till digital konvertering kan laddas upp till Arduino. Den finns på sidan PiJuice Github .