Raspberry Pi Bluetooth LE Controller för WS2812B (NeoPixels) (5 / 9 steg)
Steg 5: Firmware för RFduino: ta emot meddelanden
Målet för programmet på RFduino är att ta emot meddelanden från Pi, bearbeta dem och använda skickade värden för att ändra färgerna i det RGB LED. Vi kommer bryta ner utvecklingen av koden till dessa 3 uppgifter.
Ta emot meddelanden
Det första steget är att skriva den kod som gör att RFduino ta emot meddelanden från Pi eller någon annan BLE-kompatibel enhet. Det första vi kommer setup är att sända under id "My BLE LED" inaktiv i lågenergiläge när ett meddelande tas emot.
Som med varje program skrivet i Arduino IDE, vill vi definiera funktionerna setup() och loop() :
void setup() {
Detta är den data som vi vill ska visas i annonsen
RFduinoBLE.advertisementData = "Min BLE LED";
Starta den BLE stacken
RFduinoBLE.begin();
}
void loop() {
Växla till lägre energiläge
RFduino_ULPDelay(INFINITE);
}
RFduino funktioner vi har ringt är standard för någon bit kod som vi skriver med hjälp av denna snygga styrelse. För att ta emot meddelanden, måste du lägga till följande 3 funktioner:
void RFduinoBLE_onConnect() {
/ / Debug meddelande tryckt till seriellt gränssnitt
Serial.println ("RFduino ansluten");
}
void RFduinoBLE_onDisconnect() {
/ / Debug meddelande tryckt till seriellt gränssnitt
Serial.println ("RFduino kopplas bort");
}
void RFduinoBLE_onReceive (char * data, int len) {
Felsöka meddelande skrivs ut till seriellt gränssnitt
Serial.println ("mottagna Data:");
för (int jag = 0; jag Serial.print(data[i]);
Serial.println();
Serial.println(data);
}
Nu när vi har granskat koden, är vi redo att ladda upp den till vår RFduino. Det gör ansluta modulen RFduino dopp och RFduino USB-skölden. Fortsätt sedan att ansluta anslutna brädorna till USB-porten på datorn.
Efter uppladdning detta enkla program till RFduino, kan vi testa meddelande från/till Raspberry Pi!