Raspberry Pi kamera (2 / 6 steg)
Steg 2: Koden
#program kommer att koden för att göra en kamera som tar en bild när en mus butten trycks
Importera tid
importera pygame
importera pygame.camera
importera slumpmässiga
Keeper = 0
pygame.init()
importera sys
(bredd, höjd) = (1100,700) #how kommer detta rättvist utan en monotor pluged i?
spela = sant
något = 0
ingenting = 0
Jag = 0
räknare = 1
medan (spela == True) och (jag < 30): #do jag behöver verkligen spela variabeln
nyckel = pygame.mouse.get_pressed () #does behöva hända inuti loop
skärmen = pygame.display.set_mode((width,height)) #makes fönstret pygame
om nyckeln [0] == True: #zero är den vänstra butten på musen
skriva ut "Något"
Keeper = (random.randint(0,100))
Keeper = str(keeper)
något = något + 1
jag = jag + 1
pygame.Camera.init()
cam = pygame.camera.Camera("/dev/video0",(640,480))
cam.start()
IMG = cam.get_image()
pygame.image.Save (img,'/ home/pi/Desktop/camPics / "str (counter)"pic"+ + keeper +".jpg") #you kanske vill ändra där fotot sparas
cam.stop()
räknare = räknare + 1
Elif (key[1]==True) eller (key[2]==True):
spela = False
annat:
skriva ut "Ingenting"
ingenting = ingenting + 1
#i = jag + 1 # tänkte just på något: kunde använda jag att säkerställa att användaren tar aldrig över en viss mängd bilder
skriva ut något, "!"
pygame.display.quit () #closes pygame fönster