RaspiBoy, Raspberry Pi Gameboy, SuperPiBoy: En RaspberryPi inuti en Gameboy (6 / 9 steg)
Steg 6: Steg 6: lödning
Makt och GND
Löda 3 trådar (se till att de är tillräckligt långa men inte länge, annars du kommer att röra vid församlingen eftersom din tråd är för kort) till positiva hamnen och 3 trådar till negationen.
Du behöver för att leverera powert till den
- Raspberry Pi
- Displayen
- Förstärkare
Raspberry Pi
Ta bort ljud porten. Anslut kablarna till vänster, höger och FBAS/komposit-kontakt. GND hanteras av övergripande GND hamnen i strömkontakten. Anslut den positiva kraft kabeln till någon 5V stift IO kritstreck och GND till någon av GND stiften. Jag tänkte mycket på lödning vs en kontakt. Kontakten läggs några millimeter i höjd. Därför beslutade jag att ansluta alla kablar direkt till stift från undersidan. Fäst trådarna till USB-porten och ansluta de andra sidorna till en ledig USB-port på hallon (också på undersidan).
Ljud styrelsen
Ljud har i Game Boy fyra ledningar. Vänster, höger GND och bryggade GND. Den bryggade GND är ansluten till GND om ingen hörlursuttag är isatt. När du infogar hörlursuttaget in ljudkontakten bryggade GND anslutningen avbryts, och talaren är avstängt. Det är perfekt för att uppnå samma beteende som den ursprungliga Gameboy. Anslut utgången av förstärkaren till enligt vänster, höger och GND pins styrelsens ljud. Då måste man koppla vänster (eller höger) och GND med talare. Jag gjorde detta med en mellanliggande lödning ombord. Detta ger viss stabilitet och undviker falska kontakter på grund av inte isolerade ledningar. Sedan fast trådarna från hallon (vänster och höger) till input hamnarna i förstärkaren. Nästa är anslutningen. Hastigt en positiv och en GND-tråd och löda båda förstärkarna makten i, ansluta GND också till ljudet i GND. Detta beror GND är GND, hallon audio GND är samma som power GND.
Jag lagt till en extern volymkontroll för att ändra ljudvolym manuellt. På något sätt var det viktigt för mig. Du kan ändra volymen också med emulationstation av mjukvarumixern.
Displayen
Löda båda power kablarna till kontakterna och FBAS/komposit signalen från hallon till Analog i 1. GND är samma som med ljud. Inget mer att löda här.
Knappar
Skära tillräckligt kablar för att ansluta varje knapp för den gemensamma grunden PCB (A/B/Start/Välj/upp/ner/vänster/höger/GND) med hallon. Anslut dessa till med en gemensam grund och GPIO stiften. Jag använde min kabeldragning endast enstaka funktion förklarade GPIO stift. Vissa stift kan ha flera funktioner (till exempel I2C). Jag utelämnat dessa.
Kartläggning:
- PIN/GPIO/knappen/mappas till
- 7 / 4 / topp knapp / fly
- 11 / 17 / a / höger kontroll
- 13 / 27 / B / höger Alt
- 15 / 22 / start / ange
- 16 / 23 / Välj / x
- 18 / 24 / rätt / pil höger
- 22 / 25 / ner / markören ner
- 29 / 5 / upp / markören uppåt
- 31 / 6 / vänster / markören vänster
- 36 / 16 / LB / PGDN
- 35 / 19 / RB / / sida upp
Lödning till stift från undersidan är lite knepigt. Du måste ha mycket kort oisolerad tråd delar och du måste ta hand inte anslutande av misstag två stift. Så se upp. Jag har anslutit två ytterligare knappar som är för PgUp/Page eller X / Y-knappen.
Sätt in knapparna i batteriluckan först, sedan koppla kablarna till knapparna och sedan sätta kablarna dock batteri inhägnad hålet! Annars kommer dina ledningar bo utanför chassit.
Så sätta kablarna genom fallet och sedan löda till hallon. En extra knapp är för spännande emulator (ESC-knappen). När du är i en emulator har du att avsluta det på något sätt. Du vill inte stänga ner hela hallon när programmet avslutas en emulator. Löda den tredje knappen till små solderable styrelsen som passar i power switch slot och ansluta alla knappar till GPIO stift och GND.
Lärdomar: Leka med enheten lite så länge det inte är i fodralet. Jag lärde mig från det vad jag behövde.
USB-port
En Gameboy med USB är knäppt. Jag lagt till en USB-port i den första metoden men tog bort den senare eftersom jag använde