Readymake: Duchamp schackpjäser (3D rekonstruktioner från fotografier) (3 / 9 steg)
Steg 3: Utveckla konceptet
Detta kan vid en första anblick tyckas vara berusande konst-tala, men om du har kommit så här långt, du kan se beloppet av tankar som har gått in i detta projekt.
Jag närmade mig Bryan med idén att göra 3D-modeller av schackpjäser som var "förlorade i tid", de från detta B & W fotografi.
Vi arbetade på denna text och tänkt ut vad projektet innebär innan dykning djupt in 3D tryckningen.
Fullständig projektbeskrivning
Readymake: Duchamp Chess Set är en 3D-tryckt schack som genereras från en arkivens fotografi av Marcel Duchamps egen anpassade och handsnidade spel. Hans ursprungliga fysiska inte längre finns. Vi har återupplivat den förlorade artefakten av digitalt återskapa det.
Inspirerad av Marcel Duchamps färdiga — ett ordinarie tillverkade objekt som konstnären valt och modifierats för utställning – readymake ger begreppet objektet anslagna till sfären av internet, att utforska webbens potential till nytt RAM information och data, och deras ömsesidiga relationer att ärendet och idéer.
Readymakes förvandla fotografier av föremål förlorade i tid till delad 3D digital utrymmen att tillhandahålla nya former och innebörder. Medan 3D digitala modeller är en relativt ny råvara, har möjligheter för digital tillverkning snabbt frodas. Digital reliker i form av bilder och arkivens fotografier är rikligt, och erbjuder en att omarbeta värdet av konsten anmärker, att göra dem en perfekt utgångspunkt för detta experiment.
En readymake finns viktigast, inte enbart som ett virtuella objekt. Varje readymake som hämtat och producerade ser subtila inkonsekvenser i datorstyrda numeriska tillverkningsindustri – tillsammans med de varierande 3D trycktekniker, varianter av skrivare design och unika kombinationer av program- och maskinvara som vanligen används i allestädes närvarande DIY digital tillverkning system – alltid ger unika resultat.
Duchamp sade på 1960-talet, om hans färdiga skapelser, "Jag är inte alls till att begreppet den färdiga inte är den viktigaste gemensamma idén att komma ut i mitt arbete." Idag, i en ålder av digital tillverkning och öppen källkod design fortsätta gränserna mellan koncept och objekt att suddas ut. Vi inbjuder andra tänkare och beslutsfattare att ansluta sig till vår utforskning av konceptuella-material formationer – att upptäcka och skapa med våra readymakes och bidra med sina egna.