Renovera en gammal Skjut regel (10 / 12 steg)
Steg 10: Grundläggande användning
Om du har aldrig använt en räknesticka, fungerar det på principen om logaritmer. Varje nummer har en logaritm. När logaritmerna av två nummer läggs, är effekten detsamma som att multiplicera den ett nummer av andra. Konvertera tillbaka till flera (antilogaritmen) ger produkten. En räknesticka konverterar logaritmer från siffror till fysiska längder på en skala. Flytta skalorna för att lägga till fysiska längder tillåter användaren att läsa resultatet av en multiplikation problem på motsvarande nivå.
C och D skalorna är identiska med varandra och används ofta för multiplikation problem. Jag gillar att tänka på en lat "Z" (inverterad) för att förklara stegen i med en räknesticka för grundläggande multiplikation problem. Se bilden ovan. På den virtuella räknestickan flytta reglaget tills 1 på vänster sida av C-skalan är i linje med 4 D skala. Följ den lata "Z" och leta efter 2 på C-skalan. Siffran 8 visas direkt under den på D skala. 4 x 2 = 8. (Obs: en räknesticka för grundläggande riktighet kan kontrolleras genom att multiplicera 2 x 2 eller 4, etc. Svaret bör vara exakt rätt. På något sätt, 2 x 2 på virtuella räknestickan inte avkastning 4, men omkring 3.995 på en dator! Men det var exakt på andra datorer. Det kan vara en webbläsare problem. Fortfarande, detta gör en bra check för noggrannhet.)
Kom alltid ihåg att 1 längst till höger är 10 gånger större än 1 längst till vänster (terminologi: vänster och höger). För en särskilt beräkning, kan vänster index på C vara (enbart för exempel) 1000 och rätt index 10.000; medan det vänstra indexet på D skala kan vara (enbart för exempel) skulle 0,1 och rätt index då vara 1,0. I sådana fall kan problemet be er att räkna 0,75 av 8.500.
Processen för division är det exakta omvänt av multiplikation. (Följ "Z" i motsatt riktning.) Nu har du en smak för att använda en räknesticka. För mer information, ladda ner en grundläggande handbok och praxis.