Rubiks kub Tricks-centrera lappar. (1 / 6 steg)
Steg 1: Notation
F = Front (den sida som vetter mot dig)
B = tillbaka (sidan som är vänd bort från dig)
BT = botten (sidan som är vänd ner)
R = höger sida
L = vänster sida
* = Inverterad. Detta går efter en sida förkortning och betyder det att du aktiverar angivna sidan moturs, som om det mot dig .
Detta är mycket viktigt, eftersom om du vända riktningen som du slår sidan, det kan röra dig upp.
Exempel: Ri = höger sida, inverterad (moturs)
D = ner (medsols)
Dessa beteckningar utgör algoritmer som låter fint och smart, men är faktiskt ganska enkelt. (Du kan imponera på dina vänner genom att säga som du använde och algoritm för att lösa detta.) En algoritm är bara en uppsättning regler som används i problemlösning. För att lösa detta, kommer att du använda fyra algoritmer, var och en består av två motsvarande rörelser. Som ni ser, algoritmerna använder en inverterad rörelse, och en standard rörelse av den motsatta sidan. Algoritmer i detta projekt är grupperade tillsammans med parenteser (), ungefär som koordinater på en graf.
Till exempel i första algoritm, (Ri, L), du slår rätt sida motsols, och du slår den motsatta sidan medurs.
Lista av algoritmer.
(Ri, L)
(Bi, F)
(Ui, D)
(Ri, L)
Första och sista algoritmer är samma, och du måste upprepa dem som visas.