Säkerhet med en gammal Pentium 1 del II (7 / 7 steg)
Steg 7: Qbasic anteckningar.
STRIG()Syntax:
STRIG(n)
Returnera värde(n):
Status för den angivna joystick knappen (trigger).
Se även: STICK()
Det finns två statustyper för varje knapp på varje joystick, att göra de giltiga värdena för n mellan 0 och 7. Returvärdet för STRIG(n) kommer att vara antingen 0 (inaktiv) eller -1 (aktiv). Följande diagram visar vad som anges om STRIG() värdet är -1.
STRIG(0) knappen 1 på joystick 1 pressats sedan förra STRIG(0)
STRIG(1)-knappen 1 för närvarande
STRIG(2) knappen 2 på joystick 1 pressats sedan förra STRIG(2)
STRIG(3)-knappen 2 för närvarande
STRIG(4) knappen 1 på joystick 2 pressats sedan förra STRIG(4)
STRIG(5)-knappen 1 för närvarande
STRIG(6) knappen 2 på joystick 2 pressats sedan förra STRIG(6)
STRIG(7)-knappen 2 för närvarande
De många kombinationerna av STRIG() produktion aktiverar extremt detaljerad läsning av den joysticks knappar. Till skillnad från funktionen STICK(), funktionen STRIG bygger på digital ingång, och således är mycket pålitlig.
Om du är intresserad av ledningar en burgler larm till din dörr, eller att göra ett liknande projekt, få en billig joystick för att ta isär. Lägg trådarna att utvidga de fysiska knapparna, koppla dem till andra enheter, och se vad du kan åstadkomma. Det är väldigt roligt att få verkliga input i datorn!
---------------------------------------------------------------
STICK()
Syntax:
Stick(n)
Returnera värde(n):
Det aktuella värdet för den angivna joystick koordinaten.
Se även: STRIG()
Variabeln STICK() är faktiskt en liten array som innehåller de fyra värdena: x-y para av joystick 1 och x-y par joystick 2. Giltiga värden för n är 0 till 3.
joy1x = STICK(0)
joy1y = STICK(1)
joy2x = STICK(2)
joy2y = STICK(3)
En viktig detalj i STICK matrisen är att värdena för STICK(1), STICK(2) och STICK(3) "uppdateras" bara när STICK(0) refereras. Därför bör helt enkelt anropa STICK(1) utan att STICK(0) orsakar inte någon ändring i värde, trots rörelsen av joysticken.
Sedan utvecklingen av datorer utöver XT-PC (aka 8086), har joysticks blivit mer och mer oförenligt med QBasic programmering, så förvänta dig inte perfekta resultat. Följande program bör skriva ut de aktuella x-y-koordinaterna av joysticken. De kan sedan översättas till vilken form behövs:
start:
PRINT "Joystick1 x:", STICK(0)
PRINT "Joystick1 y:", STICK(1)
Gå till start