Skala/landskapet: Halvton ljus Panel serie (3 / 27 steg)
Steg 3: Halvtoner och fördelen av svaghet
Halvton utskrift uppfanns på 1830-talet. I korthet simulerar den kontinuerliga toner med endast en färg med hjälp av punkter i olika storlek och olika mellanrum. Det används fortfarande i tidningar och andra tryckta material idag. Jag var intresserad av historien om denna teknik, hur det berodde på en optisk illusion och i själva verket på svagheterna i det mänskliga visuella systemet. När vårt öga är längre från en yta, börjar dess detaljer sudda. Denna begränsning är utnyttjat av halvtonsmönster, som prickar sudda ihop och verkar vara nyanser av grå snarare än enskilda punkter. Vår hjärna gör då vad det är bäst, som är fylla i information saknas, känna igen mönster och tilldela djup och mening.
I en normal halvton avtrycken är den minsta prickar och trängsta täthet idealiskt, eftersom den image maker bara vill betraktaren att se bilden, inte dess beståndsdelar. Vad händer när vi gör en bild precis vid kanten mellan igenkännlig och abstrakt, det är både om dess innebörd och dess byggstenar? Med en teknik som utarbetats som en lösning och betonar oddness och påhittighet av dess mekanism. När det gäller skära hål, snarare än utskrift prickar var bilden inversed, med hjälp av ljus för att stå i för mörk, och fast material att stå i för tomma papper.
Med allt detta i åtanke, och med min nya tillgång till high-end laserklingor började jag arbeta på en ny serie av bilder. Förutom evakueringar halvton processen letade jag efter bilder från vågar som är normalt inte synliga för det mänskliga ögat. Mikroskopiska och teleskopiska fotografier, från den lilla till den otroligt stora och avlägsna.