Skapa din egen widget (3 / 6 steg)
Steg 3: Skapa alla nödvändiga filer
Hämta en mall en har skapat för dig att använda. Data överför länk nedan. Placera filen i mappen "Innehåll" i mappen med titeln det namn som du valde tidigare. Öppna filen med en textredigerare som du väljer och ersätta YourNameHere med ditt namn. Spara och stäng.
Nästa vi kommer att skapa filen .kon som den största filen som anger widget vad att göra. Filen .kon är bara en XML-fil med filnamnstillägget bytt namn. Hämta denna grundläggande widget.kon filen och också placera den i mappen "Innehåll". Igen, öppna filen med en textredigerare. Den första raden betyder att filen är en XML-fil som skapats med UTF-8-kodning. Nästa taggen för att lägga till är taggen widget. < widget >
Sedan deklarera du dina inställningar, som debug; < inställningar >< Inställningens namn = "debug" value = "on" / >< / inställningar >. Nu är du redo att lägga till din Windows-element; < Fönster >. Widgets har flera objekt som gör vissa saker och ha vissa egenskaper. Till exempel textobjektet, < text... / >, skapar text. Här är en lista över några av egenskaperna för textobjektet:
-namn (self-explanitory)
-fönster (skrivs)
-data (text som ska visas)
-färg (self-explanitory)
-storlek
-teckensnitt
- hOffset (aka x)
-vOffset (aka y)
-bredd
-höjd
Med det sagt, låt oss börja kodning. Lägg till följande kod till filen kon, i taggarna < Fönster >:
< text >
< namn > myText < / namn >
< data > Hello World! < / data >
< färg > blå < / färg >
< font > Arial < / font >
< storlek > 18 < / storlek >
< justering > vänster < / justering >
< vOffset > 25 < / vOffset >
< hOffset > 2 < / hOffset >
< / text >
På engelska sätter detta upp ett textobjekt som heter myText, som visar "Hello World!" i teckensnittet Arial, färgen blå och storlek 12.
Spara filen kon, och fortsätter till steg fyra.