Skapa en 3D utskrift från början till fil med Zbrush för nybörjare (17 / 123 steg)
Steg 17:
17) nu i verktyget område Klicka på "Geometri" och en ny nedrullningsbara visas. Det finns 4 viktigaste funktioner vi kommer att använda den här menyn.
"Lägre Res": Detta minskar indelning nivåer. "SDiv skjutreglaget": du kan flytta upp och ner genom din indelning nivåer. "Del lägre": Detta raderar alla indelning nivåer lägre än den som du arbetar på (var försiktig med detta!). "Dela": detta kommer att öka din indelning nivåer - mycket viktig. Jag kommer att gå ur spår lite att förklara vad detta innebär att alla, som en grundläggande förståelse alltid hjälper. Just nu bör du kunna se att maskan består av lilla torg - kallas dessa polygoner eller poly för korta. Varje poly består av tre grundläggande saker: Vertex eller hörn (plural): detta är en inspelade punkt i 3D-rymden. Kant: dessa ansluta hörnen och skapa en ram för nät. Ansikten: detta är lite som ni kan se, gör maskor i ett fast skal och ger det bildar. Det finns två huvudsakliga poly former, Tris och fyrhjulingar (trianglar och fyra dubbelsidiga former som fyrkanter). Några poly med mer än 4 hörn eller kanter är dåliga nyheter. Anledningen till varför vi använder fyrhjulingar mer än något är eftersom du kan ändra sin form, oavsett hur mycket du redigera en triangel det kommer alltid vara en triangel, medan fyrhjulingar kan sträckt och ändras mycket lättare. När vi redigerar en maska flyttar verkligen gör vi hörnen (punkter i rymden) att skapa nya former. Nu kan tala om underavdelningar. Detta är i grunden resolutionen som poly - mer poly's finns, i mer detalj vi får, men också mer minne och bearbetning kraft behövs. Något under 10.000 poly anses låg-poly.
Som du kan se de nästa några bilderna, ökar varje gång jag klickar på "Dela" poly upplösningen så vi kan få mer i detalj på nätet. I det övre högra hörnet av arbetsytan, bredvid området, är en aktiv poäng räknas. Detta är mängden hörn på nätet. Varje gång vi träffar "Dela upp" detta nummer fyrbäddsrum, som varje polygon kommer att delas in i 4 mer poly.
Jag tenderar att fungera mellan 5-7 indelning nivåer för min detalj, beroende på nät. För den här läraren vi så småningom stannar vid 6 nivåer, men kommer att göra det mesta av arbetet på nivå 3-4.