Skicka texter med Intel Edison (Party Alarm) (2 / 3 steg)
Steg 2: Låt oss skriva några kod!
Innan du skriver någon kod (ahw maaaannnnnnn), kommer att du behöva skapa ett Twilio konto om du inte redan. Gå till www.Twilio.com och ställa in en. För våra syften, kan vi använda fri rättegång.
Vi använder node.js för att skriva vår kod. Det är en JavaScripting språk som kan vara vansinnigt underbart att använda. Det första vi vill göra är öppna upp vår kodfil i Nano. Du kan spara genom att trycka på CTRL + o och avsluta genom att trycka på CTRL + x.
>> nano partyAlarm.js-$ -i
Cool. Nu i varje Game of Thrones fan ord kommer"kod". Typ allt detta fina jazz in i text redaktör, spara, och sedan avsluta. På instructables textredigerare älskar att skruva upp formateringen. Om du stöter på en < br >, ta bort den och börja en ny rad där istället (dvs tryck Ange eller returnera).
Ställ in våra ingångsstift på stift 5 i Edison Arduino styrelsen
var mraa = require('mraa');
var buttonPin = ny mraa. Gpio(5);
buttonPin.dir (mraa. DIR_IN);
Ställ in materialen för Twilio. Du kommer att behöva ställa in en
konto för att få din SID och din token/verifieringsnyckel
var twilio = require('twilio');
var kund = nya twilio. RestClient ("<< twilio sid >>",
'<< twilio token >> ');
Läs vår knapp
var buttonPushed = buttonPin.read();
Om vår knappen trycktes, skicka vårt budskap
Du kommer att behöva fylla i ditt eget twilio nummer att göra detta arbete.
Observera att vi är texting 1 (555)123-4567 här. Detta är naturligtvis en
fel nummer. Lägga din väns där istället.
IF(buttonPushed) {
client.SMS.messages.Create({
till: '+15551234567',
från: "<< din twilio nummer >>",
kropp: "jag Skränande\ 't höra min lasersvärd gå SWOOSH Susa över din racket."
}, funktion (fel, meddelande) {
IF(!Error) {
Console.log ("Meddelande skickat på" + message.dateCreated);
} annat {
Console.log ("var inte meddelandet...");
}
});
}
Hålla i programmet tills vi släpper knappen.
samtidigt (buttonPushed) {
setTimeout (emptyFunction, 200); Debounce
buttonPushed = buttonPin.read();
}
När vi använder forever.js, kommer att den behöva se till att vårt program varar på
minst 1 millisekund varje gång det körs. Så, vi väntar på 4 millisekunder innan
slutar vår funktion
setTimeout (emptyFunction, 4);
I grund och botten använder vi detta för vår försening. Vi måste ringa några smak av
funktion för att använda funktionen setTimeout.
funktion emptyFunction() {
}