SMART brädspelet (6 / 7 steg)
Steg 6: Buller detektor modul
Buller-detektor modulen visade sig vara en stor mer irriterande att konstruera än andra. Jag köpte en sund sensor som alltid gav högsta effekt oavsett hur mycket jag vände det pott-meter som var fast i styrelsen. Jag köpte en ny och ange det korrekt så att det bara matar ut en hög signal om den mäter ljud.
Ljudet mäts för hur länge du hålla väsnas. Spelaren behöver att göra ljud under en viss tid innan programmet gånger och förlorar spelaren. Om spelaren gör nog buller innan programmet löper ut, vinner spelaren.
< p > int micPin = A4;
int micValue = 0;
int micCounter = 1;
int micTimer = 0;
int micSeconds = 0; < /p >< p > void setup() {
Serial.BEGIN(9600);
pinMode (micPin, ingång);
Serial.println("Start!");
} < /p >< p > void loop() {
om (micSeconds > 10) {
Serial.println ("du förlorar!");
micTimer = 0;
micSeconds = 0;
Delay(1000);
} annat {
om (micCounter > 1000) {
Serial.println ("du vinna!");
micCounter = 0;
micTimer = 0;
micSeconds = 0;
}
micValue = analogRead(micPin);
om (micValue > 100) {
micCounter ++;
Serial.println(micCounter);
}
micTimer ++;
om (micTimer == 10000) {
micSeconds ++;
micTimer = 0;
}
}
} < /p >