Snabb Digital LED Jack-o-lantern ljus (2 / 2 steg)
Steg 2: konstruktion
Detta projekt är mycket lätt att bygga. För de tre trådarna, band en mycket liten del (1/8") från ena änden, och lite mer på den andra änden (1/4"). Tin på kortsidorna och tenn de + 5, Data i och Gnd på LED strip. Sedan löda kablarna till the strip med rött för + 5, svart för marken, och den andra färgen för data i.
De + 5 och marken kablar gå i Arduino huvudet markeras som + 5 och Gnd - det finns två Gnd pins, så jag brukar använda en som är längre från + 5 att undvika shorts. Data i kabeln är ansluten till digital stift 6 på den andra sidan av styrelsen.
Det är det!
Det bifogade programmet simulerar en fladdrande låga, men du kan använda någon animering du vill använda. Neopixel biblioteket från Adafruit har några test program du kan komma igång med.
/*****************************************************************************
*
* låga animation för neopioxels (WS2812b) anslutna till stift 6
* för att pumpa / jack-o-lyktor
* 10/18/2015 Carl F. Sutter
*
* Tack till José Daniel Herrera Gomariz http://arduino-guay.blogspot.com.es
*
*******************************************************************************/
#include < Adafruit_NeoPixel.h >
#define stift 6
#define NUMPIXELS 8
Parametern 1 = antal pixlar i remsa
Parameter 2 = Arduino pin-kod (de flesta är giltig)
Parameter 3 = pixel typ flaggor, Lägg ihop efter behov:
NEO_KHZ800 800 KHz bitstream (de flesta NeoPixel produkter w/WS2812 lysdioder)
NEO_KHZ400 400 KHz (classic "v1" (inte v2) FLORA pixlar, WS2811 drivrutiner)
NEO_GRB pixlar är kopplat för GRB bitstream (de flesta NeoPixel produkter)
NEO_RGB pixlar är kopplat för RGB bitstream (v1 FLORA pixlar, inte v2)
Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel (NUMPIXELS, stift, NEO_GRB + NEO_KHZ800);
void setup() {
Strip.BEGIN();
Strip.show(); Initiera alla pixlar till "off"
randomSeed(analogRead(0));
} / / setup
void loop() {
byte ljusstyrka = random(100,255);
uint32_t färg = remsa. Färg (255, random(50,80), 0);
uint16_t i.
för (jag = 0; jag < strip.numPixels(); i ++) {
strip.setPixelColor (i, färg);
}
strip.setBrightness(brightness);
Strip.show();
Delay(Random(20,300));
} / / slinga
.