SparkTwister: En bärbar spel använder Spark.io Spark kärna (3 / 3 steg)
Steg 3: Ladda upp SparkTwister koden till din Spark kärnor
Spelet koden är ganska enkelt: det vänder på alla lysdioder med en slumpmässig färg, sedan väntar för RGB-sensor att rapportera en matchande färg, och sedan stänger av en LED och vänder resten på i en ny slumpmässig färg. Detta fortsätter tills den sista LED stängs av, då du har vunnit spelet och få en regnbågseffekt.
I praktiken är saker lite mer besvärlig. För en, bör lysdioderna verkligen vara avstängd medan vi fråga den RGB-sensor (vi inte gör detta ännu), eftersom rätt nu får vi partiskhet genom färgen på lysdioderna runt det reflekteras tillbaka från ytan av andra styrelsen. Också, RGB-sensor är ganska bullriga, och det är en hel del tweaking trösklar att få bra färg klassificeringar. Detta bör verkligen göras med en ordentlig stöd vektor maskin (SVM) algoritm. För nu få vi anständig klassificeringar med några enkla linjära jämförelser. Vi provade också en löpande genomsnittlig för att besluta om vi tittar på en matchande färg, men med blandat resultat. Slutligen, sensorn också kan driva med temperaturen, så sitter bredvid toasty Spark Core MCU kan vara ett problem.