Spela med matematik: göra animerad GIF och HTML5 (11 / 15 steg)
Steg 11: Avancerade - animerade tyg rullar
En annan galen en... Det är variabeln snedvrida som ger djup verkställer.
För bästa animation färger, besök http://www.openprocessing.org/sketch/126463
Formel
STOMMEN = 40;
BREDD = 250;
X_MIN = - TWO_PI; X_MAX = TWO_PI;
Y_MIN = - TWO_PI; Y_MAX = TWO_PI;
RATIO = AUTO;
TIME_INCREMENT = PI/2.
OUT_PAUSE = false;
void preSetup() {
colorMode (HSB, 255);
}
färg rgb (x, y, t) {
float xx, yy;
xx = x - y/4;
yy = y + x / 4;
IF(xx==0)
återvända färg(0);
IF(xx<0) {
xx = - xx;
yy = åå;
}
annat {
xx = xx * 2;
yy = åå * 2;
}
float snedvrider = 1 - 1/exp(xx*3);
flyta tt = xx < 0? t: t * 2;
xx = cos (xx + snedvrida + tt/10);
yy = synd (åå + snedvrida + tt/20);
flyta värde = pow (xx + åå, 6) * 2;
värde = värde > 1? 1: värde;
flyta luma = värde * 255 * Förvräng;
returnera färg (u/bredd * 100, 200, luma);
}