Spela Tetris-spel med Arduino (2 / 3 steg)
Steg 2: Steg 2: arbetar principer:
Parametern och IO definition:
1,5 v nätadapter för moderkort
2.TFT的VCC-GND-CS-reset-Ao-SDA-SCK-LED ansluten successivt med makt leverans (V) 、ground (G) 、D6、D5、D4、D3、D2、power leverans (V) av moderkortet.
3. ADK tillgång till ombord på analoga A0, G (marken), V (strömförsörjning), S (IO port).
Principer:
A.First av alla, måste du ange storleken på det minsta rutnätet. Om du vill ange bildpunkter med sidan kan ändra storlek på galler och beräkna hur många nät kan vara som att hela skärmen.
B.TO får en mängd grafik genom att ändra olika placering av galler. Vi har satt 8 grafik i spelet och vi behöver att kapsla in det med utbud, eftersom den största band som sysselsatte fyra nät. Det finns fyra riktningar i varje grafik och 4 x 4 tvådimensionell matris kan användas för att kapsla in grafik data. Att matrisen värdet är noll eller inte används för att kontrollera om det finns ett rutnät fanns.
C.When du sätter hela skärmen som ett stort utbud och varje grie är en av beståndsdelarna, då kommer du att kunna styra placeringen av varje grafik som visas på skärmen och kan beräkna om det är i slutändan bortom gränsen, eller alla element har fyllts i raden, sedan eliminera dem.
D.If du är redan klara av allt detta, bara lägga till en knapp då. Läsa dess värde kan användas för att styra upp och ner om spelet grafiken. Tja, introduktion är över, låt oss börja programmera den.