Stående lampa gjord av akryl (4 / 11 steg)
Steg 4: Gör din egen anpassade stående [tillval, men riktigt cool]
För de folk, som vill gå med en av de färdiga stående designerna, kan du bara hoppa över detta steg och gå vidare med steg 7. Du får använda ganska mycket något för stående (från dina egna foton, digitala konstverk t.ex. vektorgrafik, 3D-modeller, DigiPaintings,... eller naturligtvis webben), men det finns även en del saker att tänka:
Detta är den mest avancerade, men enligt min mening även en av de häftigaste delarna. Om du har någon erfarenhet med program som Adobe Photoshop eller Illustrator (eller några alternativ som anges i steg 3), bara noggrant följa med steg för steg eller surfa på webben för ton och massor av innehåll när det gäller alla funktioner i dessa program. Om du fortfarande behöver hjälp med något, kom ihåg att bara att kontakta mig. :)
4.1 Foto krav
- "hög" upplösning (jag skulle rekommendera minst 800 x 800 pixlar
- den allmänna formen på objektet bör vara Trinda eller i upprätt (också garantera bra ljusfördelningen inuti)
- ganska jämn belyst, för att få ett bra resultat efter binarization (till exempel inte hård ljusstyrka skillnader mellan höger och vänster sidan av ett ansikte), men om du inte är säker på att bara prova och använda några mer justeringslager (se steg 4.3)
- Vad är alltid trevligt: bra objekt-bakgrund separation
- Om du använder binära B/W-bilder kan du direkt gå vidare med steg 4,5
- Viktigt: Om du använder bilder från Internet, kontrollera att du har författarens tillstånd att använda deras innehåll eller använda bara royalty fria bilder.
Jag använde ett foto av Albert Einstein fattas av Philippe Halsman 1947, som jag hittade via Google bilder sökning med sökfunktionen "Märket för icke-kommersiell återanvändning med ändring".
4.2 skapa en lämplig binär B/W-bild
Inuti din foto redigeringsprogram [Adobe Photoshop]
Denna metod visar en normal färgade foto eller bild till en binär, som är bekvämt för stående användning. Till slut vill vi ha:
- ett enfärgade svart/vit objekt
- Detta bör extraheras från dess tidigare bakgrund (som nu är öppet)
- lite lägre Detaljer/artefakter (större, crasser områden av svart och vitt)
Om du använder olika program eller arbets-flöde för att uppnå detta resultat, bara gå med det.
- Installera nytt dokument: 250 mm
- Ladda foto i programmet genom drag'n'drop
- Justera storleken så att den delen du vill ha som din lampa i slutet passar perfekt in i dokumentet gränserna. Ibland bara vill en del av bilden, så bara skala det ut under dokumentets marginal. [Omvandla: Ctrl + T, tillämpa: Ange]
- Om du har en färgbild, tunna ut det nu [Desaturate: Ctrl + Alt + U eller för avancerade alternativ: justeringslager "Svart & vitt" eller "nyans och mättnad"]
- Sätt din plastskikt som en mapp och Lägg en vektorbaserad lagermask.
Därför lägga till mappar och sätta din plastskikt i det genom att dra dem till mappikonen (de ska bli lite indragen).
Nästa hugg "Pen Tool" och rita en stängd grov form (ta väl hand om den nedersta raden, om du kan göra det "rund")
Med formen fortfarande markerad Markera mappen och klicka på lagermasken två gånger (detta kommer att lägga de två typerna av lagermask Photoshop har att erbjuda: Pixel- och sedan vektor-baserade (vilket är vad vi behöver nu).
i mitt fall använde jag först "Snabbval" [Q och borste område att hålla, då Q igen] (du kan även prova markering av lokal eller global färg) och sedan "förfina Mask" i "Masker"-fliken. Eftersom det är en bra kontrast av Alberts hår (vit) och den svarta bakgrunden gör automatisk kanten erkännande fungerar ganska bra (viktigt för binära kant: kontrast: 100%, radie: ganska stora, oskärpa kanten: lite). Om det finns några mindre områden som inte du är nöjd med, använder en fast hårt kantade svart eller vit borste med 100% opacitet och flytta gränsen genom att måla dessa områden i lagermasken. Därefter använda "Förfina Mask" igen (som gjort nyligen).
Med Albert jag använde hans skjortkrage och pullover som orientering.
Lek med skjutreglaget tröskelvärde (i "Justeringar"-fliken för att se vilka detaljer är beläget var och vad slags nivåer behandling de behöver föra dem tillbaka i nästa steg. Slutligen som skjutreglaget till en medellång värdet.
Nästa sekventiellt Invertera en av dem igen (gör det vita) och justera reglaget grå nivåer: för en ljusare lager Skjut den till vänster tills du ser några av de detaljer du vill ha från de områden som är annars omfattas i en solid svart område. Då blir det svarta igen och göra samma sak för andra tändare-skiktet men ge det bara lite mer (så att du ser alla ljusaste detaljer du vill ha i din bild) och fortsätt för mörkare lager tvärtom (bild till höger för att få tillbaka Detaljer omfattas i vita områden).
Nu tar din tid och många klick med vita mjuka kanter borste med låg opacitet (10%-30%) och få tillbaka en del av de dolda detaljerna [för att jämföra med den ursprungliga bilden kan du hålla ned Alt/Optn + Klicka på öga-symbolen bredvid beståndet bildlagret, upprepa att växla mellan de andra lagrarna igen, om du gör samma sak med lagermasker kan du även titta på de individuellt].
För Albert jag t.ex. tog tillbaka några struktur till håret (genom att göra det mörkare) och runt ögonen (genom att göra dem delvis ljusare).
Första nämnde alternativet jag används för att rita den kompletta krage solid svart och att betona speglande (ljusfläcken) i ögonen.
Därför du kan konvertera det sammanslagna lagret till en SmartObject (SmartObjects ge dig möjlighet att använda SmatFilters, som gör att du kan re-modifiy alternativ efter att du använt ett filter) eller lämna bara det som det är.
Gå sedan till Filter > Oskärpa > Gaussisk oskärpa, kontrollera "Preview" är markerad och leka med reglaget radie runt i intervallet 0,5 till 3,5 pixlar, sikte för att bevara egenskaperna av bilden medan kvällen ut de små strössel. Bilden är äntligen klar nu.
För mig en radie 1,7 pixlar var tillräcklig.